Hur bedömer vi det muntliga?




Det är något med det där muntliga.

Om man läser upp sina saker betyder det att man kan få betyg i muntlighet då?
Jag ställer mig tvekande.
Det skrivna om läses upp är inget annat än högläst text. Den kan dessutom med fördel läsas upp för eleven så att eleven får lyssna till sin egen text. Nej, muntlig framställning och det muntliga handlar om andra saker än att våga läsa upp något inför klassen. Jag tror vi är helt fel ute.

Jag lyssnade också till en lärare som hade en muntlig provsituation med två av sina elever. Inledningen till detta muntliga prov var att läraren var tvungen att höra lite på hur eleverna talade matematik. Genast sa läraren - men det här är inte så viktigt.

I alla andra sammanhang är just det muntliga det absolut avgörande för hur vi blir mottagna, förstådda och kan driva igenom idéer. Då är vi utanför skolans värld. Vi ska argumentera, muntliggöra vårt tänk, föra samtal och ingå i samtal. Denna kompetens får absolut inte underskattas eller negligeras - ej heller föras ut i marginalen i skolvärlden.

Jag vill inte lyssna till något jag har läst. Jag vill höra resonemang och genomtänkta funderingar varvat med det fria muntliga samtalet som sonderar och framgrubblar kring ett tydligt undervisande fokus. Ska granska läroplanen!

Den här frågan torde vara en god fråga i en pedagogisk diskussion,
Jag återkommer snarast med vidare tankar kring denna frågeställning - den viktigaste frågan är hur vi bejakar det muntliga, lyssnar in och skapar utveckling i den språkliga framställningen, oavsett ämne, och att vi inte tystar våra elever för snabbt i klassrumssituationer ... utan låter dem samtala...

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback