Grönt kort för provet?



Upplevt och genomlevt en provsituation som vuxen. In i det längsta undvek jag det prov som jag var tvungen att göra för att få grönt kort i golf. Golfinstruktörern ställde mig en fråga;


- Är du lärare?

Jag nickade.

- Hi, hi! skrattade han, tänk ... det är alltid lärare som inte vill göra provet. Det är konstigt tycker jag. Ni är ju vana att ställa frågor, bedöma andra som svarar rätt eller fel. Ni verkar livrädda för att göra det här provet. Alla lärare jag har mött är jättenervösa för det här. Ni verkar inte klara provtillfället. Men... kanske är ni i själva verket livrädda för att göra fel eller för att inte kunna. Det är väl konstigt?

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Mats

Och nu satte du fingret på ett grundläggande yrkesproblem som gör mig helt galen!



Vi borde inleda lärarutbildningen med lååååånga kurser i att göra fel, säga fel, tänka fel, känna fel och gå fullständigt vilse.



Sen kanske man kan få lov att undervisa...

Postat av: Plura

Anne Marie - grattis till det gröna för, som Hans Werthén alltid kallade det, primitivt jordbruk. Själv är bollar och jag inte överens med varandra.



Och Mats, helt underbart. Tänk om lärarkåren kunde ta till sig dina rader. Vet inte hur många gånger jag under mitt tidigare undervisande fick låga betyg på genomförandet, var för teoretisk och snabbpratande, innan jag förstod att vara presonlig i mitt berättande och förmedlande av kunskap. Ibland känner jag det som att det blir väldigt akademiskt när en del ska förmedla kunskap...

2009-08-20 @ 19:05:53
Postat av: Anonym

Jag gillar att det blir fel, och jag håller med om att Mats anslag är oerhört viktigt. A-M

2009-08-20 @ 21:55:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback