Frågor att undra då det gäller engelska




Dessa frågor fick mina elever fundera över idag:

Berätta hur du använt din engelska i sommar?

Berätta vad du upplever att du kan av engelska?

Berätta hur du vill lära dig engelska?

Varför tror du att vi lär oss engelska i skolan?

Varför vill du lära dig engelska?

Svaren mina elever gav mig ger mig en mängd information. Den informationen ger mig saker att tänka på och betyder att  jag fortsätter att själv ställa mig frågor kring undervisning och ämne. Det är viktigt att eleverna har insikt om hur de självständigt ska kunna använda sina kunskaper. För någon skolkunskap är det inte frågan om. Det vi lär oss i skolan ska ha en framtid utanför den.

Anne-Marie

... som funderar över den kunskap en guide har i spelet World of Warcraft - "man pratar ju bara engelska där".
... som funderar över att eleverna faktiskt vet att de lär sig engelska genom spel, skola och film och vad det betyder för min undervisning.
... funderar över att eleverna uttrycker att de vet att skolan vill lära ut för något som de behöver i framtiden. Det är spännande att läsa att någon till och med beskriver sin framtida arbetsplats och vilket språk de ska prata med varandra där - och återigen - vad gör det med mitt uppdrag bland mina elever.



Kommentarer
Postat av: Linda Johansson

Kul! Jag har gjort liknande med mina år 7 och ska göra det med år 6 också. Det ör så roligt att återkoppla det de skriver och försöka få in ideér i undervisningen. Jag ska när jag läst deras svar ta upp lite i min blogg om det. /Linda

Postat av: öpedagagogen

Håller med! Skolkunskaperna MÅSTE bli vardagskunskaper, det är av största vikt.

2009-08-25 @ 21:47:14
URL: http://www.opedagogen.blogspot.com
Postat av: öpedagagogen

Får jag låna dina frågor? Jag tänkte att några 6-7 åringar skulle få svara på dina frågor, sedan återkommer jag med svaren.

2009-08-26 @ 20:09:32
URL: http://www.opedagogen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback