Felix Körling och August Körling





Köpte nyss en bok till dig. Säg till om du redan har den. Den heter "Svensk solosång 1850-1890" av Axel Helmer. Ett kort kapitel handlar om August Körlings sångkompositioner.

Kram
Mattias


_____________________________________________________________________

Jag har en sådan om tänksam vän. Min farfarsfar var tonsättare. Han var under sin tid en ganska välkänd och seriös tonsättare (vilket vackert ord egentligen TON-SÄTTARE). August är far till Felix Körling. August föddes på andra sidan om 1850talet. Då han dog gick man man ur huse i Ystad. Det var stadssorg och kortege. Huset där August Körling föddes finns kvar och bär en minnesplakett - Här bodde August Körling... och hans son Felix Körling...Det är ungefär allt vad jag vet om min farfars far. Men min allra finaste vän är en sakfinnare. Jag bad honom om att nyfiket leta där jag inte hittar. Och vips...

TACK MATTIAS,
Anne-Marie

som vet att andra Körlingar ibland letar sig hit för att uppdatera sig om släkten.

Kommentarer
Postat av: Kjärstin Lif

Hej. Är uppväxt med felix och hans visor. Min mao hette Maj-Britt Kjörling Lif ,Var dotter till Olof Kjörling och barnbarn till Set och emy Kjörling. Har släkttavlan så det ska bli spännande att se hur vi är släkt. Såg dig på tv UR idag.Hör gärna av dig /Kjärstin

2011-04-05 @ 19:58:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback