Akut
Det är ett allvarligt ord.
Orons ord.
Det har med genast att göra.
Akut.
Man tänker på sjukvård.
Man tänker sällan på skolan.
Pedagogik kan inte vara akut.
Anne-Marie
Jag försvenskar inte ordet akut, jag förengelskar det och leker lite med ordet.
A cut - ett hugg, klippa, slå, utesluta, koppla isär, kastrera, kapa.
Det har inte heller med skolan att göra.
Nej, kanske inte akut för skolan och eleverna. Men kunskap kan vara
akut
i vardagen. Den kunskap som lärts in har kortare och kortare halveringstider. Och ser man inte upp blir
kunskapsbristen akut
och överlevnaden sätts på spel.
Därför är livlångt lärande viktigt. Man kan inte förlita sig på att böckerna i bokhyllan ska ge evig trygghet. Den är i mångt att betrakta som kunskapens kyrkogård för tillämpningskunskapen.
Så dyster, så får man väl inte se på böcker, speciellt inte jag som älskar att se mina böcker. Ger en referens emellanåt till vad man försökt fått in i hjärnkontoret. En slags visualisering av kunskap. Hur man sedan i framtiden ska visualisera det som finns på nätet är en annan fråga att fundera över. Det går ju inte lika lätt att impa omgivningen med som alla böcker som står och samlar damm i bokhyllan.
Nu finns ju Gud bevars skönlitteratur att återanvända, som gamla släktporträtt. Vad hände då och vilka var med på bilden? Hur gestaltade sig livet då? Och vad blev det av dem?
Samma som att också se om en film flera gånger, nya vinklar dyker upp som tidigare inte märkts.
Där finns inget akut!
Man kan behöva veta något genast, men pedagogiken - hur vi lär kan aldrig vara akut. Det kan vara akut att se över VARFÖR man inte lär sig, men det är något annat. Jag var tvungen att ge mig iväg akut till sjukhus igår... och därför funderade jag på ordet - det vilar något så drastiskt och absolut nu, en liten fara i ordet AKUT. Jag kan fastna lite i vad ord kan göra med mitt tänk... Anne-Marie