VÄGEN TILL... LEIF STRANDBERG




Tack för din nya bok - jag såg den i förrgår  när jag arbetade med Timrå (och Krokom) - en lärare satt med din bok i sitt knä och strök den medhårs som en kär katt - hon var jätteglad för boken - och nu, när jag också har den i mitt knä - förstår jag henne - STRÅLANDE! Exakt vad jag hör att lärare efterfrågar - du Tänkande praktiker (också det ett strålande begrepp!) visar hur andra lärare (och psykologer m-fl) kan göra något stort ur sin praxis - genom att HANDLA, TÄNKA, SPRÅKA, TÄNKA, SAMSPRÅKA, SKRIVA, TÄNKA, HANDLA.....

JAG SER DET OERHÖRDA ARBETE SOM LIGGER UNDER RADERNA - och resultatet är mycket givande för mig som läsare. Skall verkligen läsa den om och om igen - ta med den på mina jobb - nu närmast i Eskilstuna en hel vecka och därefter till Malmö

Leif Strandberg,


psykolog och verksamhetsteoretiker
Vyogotskijkännare och omsättare


______________________________________________________________________________________________

Här är Leif Strandberg om :

Psykolog Leif Strandberg om IUP

"IUP är en metod för att hjälpa barn att ta ett steg till"

- I tv-programmet Idol är juryn hemsk i början, men när de tio är utvalda är mötet med juryn detsamma som när IUP är som bäst.
Leif Strandberg är legitimerad psykolog och författare och menar att IUP är en metod för att hjälpa barnen att ta ett steg till framåt i lärandet. En mentor måste, menar han, kunna säga och ha känslan "ja, visst kan man ta ett steg till!"

Leif Strandberg

Lärandet är i ständig rörelse

Enligt Leif är lärandet i ständig rörelse, och för att ta sig framåt måste barnet ta ett steg till. För att stimulera till det där steget är det bra om lärarna har en grundläggande tanke om vad som åstadkommer detta och har metoder för att arbeta med det. Detta förklarade han för ett trettiotal skolledare som träffades i Umeå i februari 2007.

Leif Strandberg inspireras av psykologerna Piaget och Vygotskij. Piaget har grundlagt föreställningarna om hur rörelsen för barnets lärande går till. Han beskrev i böcker "så här är en ettåring", "så här är en tvååring", och så vidare. I sitt första jobb som skolpsykolog i Pajala märkte Leif att detta stämmer på barn som rörde sig i rätt riktning - de som var aktiva, frågade, pluggade och svarade på frågor. Men Leif märkte också att Piaget inte hade något bra svar för de barn som inte klarade av denna rörelse. Piagets svar är att det har med mognad att göra utan att utveckla det mer.

Vygotskij i praktiken

Leif Strandberg har precis kommit ut med boken "Vygotskij i praktiken", där han skriver att IUP är metod för att hjälpa barn att ta ett steg framåt.

I boken förklarar Leif på ett begripligt sätt grundbegreppen i Lev Semjonovitj Vygotskijs kulturhistoriska psykologi som även innehåller många praktiska exempel på hur Vygotskij kan praktiseras i svenska förskolor och skolor.

Leif Strandberg

Viktigt med relationer

- För att barnet ska kunna göra den här rörelsen är relationer viktiga - till läraren, till klasskamrater. Gör man saker tillsammans känner sig barnet starkare, menar Leif, och då kan ett steg till tas. Fungerar detta, fungerar IUP. Känner barnet däremot "Jag är inte van att få någonting därför ska du inte bry dig" är det ett hinder för IUP. Samma känsla kan finnas hos lärare.

Som inspiration för sitt arbete tittar Leif på tv och då på de kanske mest populära programmen som Idol och Toppform och Let?s Dance.

Om Idol säger Leif:

- I Idol är juryn hemsk i början, men när de tio är utvalda är mötet med juryn detsamma som när IUP är som bäst. IUP-mötena är en fantastisk glädjestund när eleverna får feedback för sitt kunnande från en professionell. Alla barn får chansen att vid 1-2 tillfällen per termin att möta sin idoljury.

Hur kan rektor bygga organisationer som gynnar dessa möten, som gör att barnet tar steget framåt?

För att svara på den frågan visar Leif upp några byggstenar för att kvalitetssäkra IUP-aktiviteter, här uppspaltat i punkter med kommentarer och förklaringar av Leif:

  • Coach-aktivitet

Möts Elev och Mentor? Hur är mötet? När möts dom? Var möts dom? Coachingmötet behöver ett rum där man vill röra sig i.

  • Tango-på-tre-aktivitet

Utvecklingssamtal och mötet med föräldrarna är en tango för tre. Handlar utvecklingssamtalet om ett team som arbetar för elevens utveckling? Utvecklingssamtal är ett samarbetsforum för utveckling = en maktförskjutning mot tidigare. Även här behövs ett rum för att röra sig framåt och det är rektors roll att ordna en bra scen för de inblandade att röra sig.

  • Lärarlagsaktivitet

Med hjälp av Lärarlaget har mentorn ett bra grepp på hur eleven har det i skolan. Mentorn känner sig kunnig och beredd med hjälp av lärarlaget.

  • Lärande-aktivitet

Mellan IUP-mötena är det viktigt att eleven befinner sig i ett rum med lärande aktivitet. Det ska vara ett träningsläger eftersom lärande är praktiskt - inte blanda in för mycket av annan information. IUP skapar en balans mellan för lite och för mycket respons. IUP är garanten - stationen för rektorn - för att öka kreativiteten ute i lärandet. Är läraren trygg i IUP:n svajar inte lärandet. Istället satsar läraren.

  • Elevens reflekterande aktivitet

Finns plats? Finns tid för att eleven vet vad han/hon ska göra? Eleven frågar om hjälp. Eleven visar läraren "jag behöver dig". Rektorn ska säkra för läraren att denne känner sig komfortabel i detta. Elever stannar upp och frågar hur det känns just här och nu? Var står jag? Hur ska jag gå vidare? Detta är moment för eleven i sin utveckling. Läraren måste vara beredd på en maktförskjutning. Mentorn ska känna att "jag är den professionella i gruppen", ifrån lärarens stol kommer lärandets progression.

  • De engagerade föräldrarnas aktivitet

Detta är föräldrarnas roll i det hela. Föräldrarna ska kunna svara på frågan - stämmer detta med mina förväntningar på mitt barns lärande? Föräldrarna kan hjälpa barnet att ta steget framåt.

Kan man verkligen ta ett steg till, är utveckling möjlig?

- Ja alla kan ta ett steg till. En mentor måste kunna säga och ha känslan "ja, visst kan man ta ett steg till!" är Leifs svar.



HÄMTAT FRÅN SKOLVERKET.

______________________________________________________________________________________________

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Jonas Hällebrand

Grattis Anne-Marie!

Vilket omdömme och inte från vem som helst!

JAg fick mitt ex, TACK!, i förrgår innan 1 april och vips var den boerta. Min Fru rektorn tog hand om den med en gång. Va har du fått den som jag vill läsa... ;-)

Så jag får vänta några dagar på att läsa hela innehållet men nu har jag mitt ex!

Postat av: IT-mamman

Leif Strandberg, min idol! Han tycker samma som jag!

Vet du vad?

Du är bra.

Störtbra.

2009-04-02 @ 17:58:59
URL: http://itmamman.se
Postat av: Anonym

Jag omsluter era ord, och Leif Strandbergs. Leif Strandberg och jag möttes via våra böcker. Numera länkas vi samman via våra böcker. Det är väldigt speciellt. Anne-Marie

2009-04-02 @ 18:06:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback