PEDAGOGISK TANKE - WALK AROUND THE ... kapitel 1

Walk around a school är en pedagogisk tanke jag burit omkring på i många, många år. Den föddes ur en pedagogisk tanke jag fick från Nya Zeeland och senare då jag besökte och utbildade mig vid den fantastiska skolan i New York; Manhattan New School. Jag har utvecklat den till en tanke, praktiserar den i mitt klassrum dagligen. Aktiviteten jag förvaltar är lärandet - och det är inget stillasittande, inte heller något färdigt, utan ständigt en slags rörelse mot något större. Rummet får inte begränsa, bara hysa utan är en del av den pedagogik som ser till helheten.


WALK AROUND THE SCHOOL är min egna idé kring den aktivitet lärarna, både i USA och N.Z medvetet kallade WALK ROUND THE ROOM ( KLASSRUMSPROMENAD)



BAKGRUND TILL MIN TANKE - WALK AROUND...  



Walk around the room är en aktivitet för lärare och för elever. Den att promenera runt i rummet för att ta in rummets aktivitet, se på väggarna, se på de uppsatta arbeten som mer visade processen lärande snarare än resultatet av det man en gång gjort. Klassrumsväggarna var, om vi så vill kalla dem så, formativa upplevelser. Det som syntes uppsatta var idéer, utkast, börjor, fortsättningar och till slut något som var klart. Detta skiljer sig från det vi visar upp i svenska klassrum; i svenska klassrum hänger färdiga alster, fina teckningar som mer pryder väggarna för att skapa trivsel eller åskådliggöra ett resultat, vi skulle kunna kalla dessa väggar för summativa upplevelser. Vi tittar på något som har blivit gjort, vi ser tillbaka.

Min vision är att vi kanske inför den formativa upplevelsen på våra klassrumsväggar - själva processen lärande - där det vi sätter upp synliggör HUR man kan göra och HUR man kan skriva. Vi behöver synliggöra framtiden i klassrummet. Anslaget då vi arbetar med det formativa rummet är att framtiden synliggörs och fler elever får stöd och hjälp att förstå HUR snarare än att tittta tillbaka på VAD.




AKTIVITETEN: WALK AROUND THE ROOM/KLASSRUMSPROMENAD

Walk around the room är ett generöst och tillåtande anslag. Det är läraren som inbjuder eleverna till en walk around the room.  Aktiviteten finns sedan där som en naturlig och konstant aktivitet. Eleven får och bör gå runt i klassrummet och ta del av andras arbeten, se hur andra tänker, titta på modeller av hur att göra för att själv bli aktiv lärande (givetvis med respekt för arbetsklimatet och ljudnivån, vilket är en utbildningstanke och en undervisningssak).

Principen om rummet är den att det påverkar oss. Vi är i ett rum. Rummet talar till oss. I skolan använder vi ofta uttrycket - OM VÄGGARNA KUNDE TALA - och att - SKOLVÄGGARNA anger tonen, det sitter mer tyst information och uppdrag i väggarna - min fråga är varför vi inte gör mer av dessa talande väggar? Lärarens uppdrag är att vara medveten om - aktivera HUR och fundera över VAD och alltid ha fullständig pedagogisk tanke om VARFÖR!



HUR INTRODUCERA EN MEDVETEN PEDAGOGISK TANKE KRING KLASSRUMSPROMENAD:

Ett mycket kort svar är: ATT inte först tänka den utan att faktiskt praktiskt GÖRA DEN!

1) Läraren ska själv göra en medveten walk around the room i sitt klassrum.

2) Läraren ska fundera över hur lärandet syns? Hur aktiviteten lärande uttrycks? Vad rummet signalerar?

3) Läraren får gärna bjuda in en kollega för walk around the room i sitt klassrum. Erbjuda sig att gemensamt göra en pedagogisk tanke kring det rum vi dagligen befinner oss i. Om kollegor gör det i varndras klassrum ska frågorna verka för framtiden och förstärka läraren; bidra till att idéer byter rum! (det positiva och generösa anslaget). Då kollegor har gjort detta hos varandra ska besöket generera frågor (öppna och framtidsriktande frågor; Hur tänker du kring elevernas placering, det var spännande att du inte hade borden två och två utan riktade ut mot fönstren?)

4) Utvärdera och bekräfta.
Jag menar att det i början kan vara känsligt att besöka varandras klassrum för att göra en medveten pedagogisk klassrumspromenad därför ska upplevelsen medveten omslutas av utsikter kring lärande och lärandeprocesser. Vad lärde vi oss av rummet?

Vi börjar där! Med lärarens upplevelse, lärarens faktiska görande. Om eleverna ska få tillgång till rummet måste läraren vara medveten om varför.




Det minst omtalade klassrummet är hemmaklassrummet - platsen för läxor - och det mest försummade klassrummet är det där inga lärare är och där mycket lärande äger rum - ja, det interaktiva klassrummet på nätet - eller gatan och verklighetens klassrum dit en del nu kanske kan utestängas till.



Jag återkommer med;

kapitel 2: GENOMFÖR KLASSRUMSPROMENAD med eleverna,
kapitel 3: DET FORMATIVA RUMMET vs DET SUMMATIVA RUMMET
kapitel 4: WALK AROUND THE SCHOOL - hela skolans personal gör en medveten promenad runt hela skolan! Jag har en plan - en översiktsplan med läroplanen som styrdokument!
kapitel 5: Fysiska rum och andra rum - försummade klassrum och förstummande klassrum
kapitel 6: En pedagogiskt tanke; teori, praktik och elevernas plats i verkligheten.



Jag ska gå på mina egna vägar och fundera ett tag! Mina tankar går några omvägar och sedan rakt in i skolans värld.

Anne-Marie
(skriv en kommentar eller ställ frågor, jag är idel läsande)


Kommentarer
Postat av: Marie

Varför måste rummet heta klassrum? Ett rum för en klass? Visst. En grupp men samtidigt flera individer - elevrum? För att det alltid hetat klassrum? Ja, kanske det.



Jag önskar att klassrum hette något annat, t ex Läranderum, Processutrymmet, Progressionsplatsen, Utvecklingscentrum, Tankeverkstaden, Samtalsatteljen, kunskapsvrån ... ja nu fantiserar jag och är kreativ. Gillar inte riktigt ordet klassrum, låter stelt och tråkigt och lite gammalmodigt. Ändå använder jag ordet dag ut och dag in. Kanske ska jag byta ut det ...?

Postat av: Kajsa

Som lärarkandidat har jag under min praktik fått se en hel del klassrum. Klassrum som har fått mig att fundera över hur det kommer sig att de ser ut som de gör..När eleverna lämnat rummet och jag står kvar själv finns det inget kvar. Det var eleverna som gjorde att rummet vibrerade och pulserade, men utan dem var rummet liksom... grått och grötigt. Inget liv, inga spår av vad Anne-Marie talar om...processen lärande. Inte ens klotter..

Varför är det så? Har lärarna gett upp? Blivit hemmablinda? Är det av ekonomiska skäl?

Så där grötiga och kala ska ivarje fall aldrig mina klassrum se ut. Vi ska göra klassrumspromenader....

2009-04-19 @ 20:16:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback