VÄGEN TILL ... SVEN-ERIC LIEDMAN

Hej Anne-Marie,

och ett stort och varmt tack för din bok.
Den har ett tema som verkligen intresserar mig:
omdömet och dess nödvändighet när så mycket ska reduceras till döda siffror.
Jag håller på med något jag kallar "pseudokvantiteter", dvs. alla de numeriska värden som ska
ersätta mänksliga omdömen eller också göra dem spetsigare och framför allt omedelbart jämförbara.
Vi är omgivna av detta överallt, från filmrecensioner till psykologi
och från polisarbete till - och främst av allt - skolan.

Då är det verkligen en lättnad och glädje att läsa en redogörelse
för hur omdömen formas i mötena med människor.

Tack!

Varma hälsningar
Sven-Eric Liedman

_____________________________________________________________________________________________


Jag läser ofta Sven-Eric Liedmans tankar om hur kunskap konstrueras
ch formas av tiderna och människan mitt i sin samtid och framtid.
Den bok jag oftast återkommer till och tycker borde vara obligatorisk läsning för alla pedagoger är
ETT OÄNDLIGT ÄVENTYR (2001) 


Jag citerar UR om Sven-Eric Lidman

Sven-Eric LiedmanKunskapens nödvändiga omväg
I det enorma flödet av information som vi utsätts för idag
gäller det att skaffa redskap att kunna utveckla egen kunskap
och hävda en egen välgrundad mening. Hur detta ska ske är en av de största
kunskapsfrågorna idag, säger idéhistorikern Sven-Eric Liedman.

Sven-Eric Liedman är idéhistoriker och har under många år och i många böcker funderat,
forskat och reflekterat över vad kunskap är och hur vi lär oss.

_______________________________________________________________________________________________________________

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Anonym

ja, men kanske inte som första bok i lärarutbildningen... svår

2009-04-03 @ 11:24:13
Postat av: Mats

Lustigt att anonym skriver så - När Malmö högskola startade nya lärarutbildningen 2001 var just den boken obligatorisk läsning i den första kursen. Det var ett försök att lyfta blicken över den vardagliga skolmetodiken och försöka få ett litet större perspektiv.



Alla studenterna uppskattade inte ambitionen och för många var det en skrämmande upplevelse att inte omedelbart förstå alla tankar. Kanske hade vi inte resurser att ta hand om denna osäkerhet och omvandla den till spännande frågor.



Nu är vi nere i Bolognaträsket med tydlighet och struktur som högsta värde - frågan om vad kunskap är passar inte in i denna fyrkantiga världsbild.



Det mest provocerande i boken är kanske teorin om att verklig kunskap tar tid att utveckla - det känns väldigt hotfullt...

Postat av: Åsa

Liedmans bok var obligatorisk när jag läste till lärare och den ger ett ett helt underbart stort perspektiv på vad kunskap är och hur man kan tänka kring kunskapande. Det är faktiskt en bok som jag ofta går tillbaka till när jag vill hämta kraft i mitt jobb. All kunskap är praktisk...

2009-04-03 @ 17:38:18
URL: http://strahatt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback