Min lilla fyra - tänker om LJUSET och FÄRGERNA

Min lilla fyra och jag ser en film om ljus. Filmen tar 10 minuter. Om man talar om det man har sett blir det också lärande som blir med medvetet. Då blir det en lång och livlig lektion.

Detta sammanfattade mina elever:
Vitt är olika färger.
Att ljuset är fullt av färger.
Att om man sätter ihop olika färgljus blir resultatet vitt ljus.
Allting är vitt tills ljuset reflekterar mot någonting.
Att ljus kan gå igenom vissa saker och stanna kvar i andra saker.
Att ljuset är en kraft.
Vitt består av regnbågens alla färger.
Solen är ljusets källa, då är solen vit.

Funderingar:
Tänk att människan kan se och uppfatta färger?


Frågor min lilla fyra ställer sig:
Om det är så att färgerna är vita hur kommer det sig att vi kan se färg?
Är allting egentligen vitt?
Är det vitt härinne i klassrummet?
Hur kan människor se samma färger då?
Hur kan man göra färg?
Hur kan himlen vara blå om ljuset är vitt?
Om mattan är blå och vi ser det från olika håll och ljuset studsar borde vi se olika färger - varför är mattan blå från alla olika håll?
Hur vet man att man ser samma färger?
Hur vet vi att de som gjort filmen talar sanning?


Anne-Marie,
skrev under samtalets gång och noterade att elever som ställer frågor också längtar efter svar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback