FRÅGVIS
Jag har ett kärleksförhållande till ordet F R Å G V I S.
Då en fråga ställs hör jag intresse.
Då jag ser mina elever fråga istället för att låtsas förstå blir jag lycklig.
Då mina elever funderar i form av ytterligare frågor till de dilemma jag presenterar får jag hjärtklappning.
Då jag får frågor blir jag lycklig och ivrig.
Om någon frågar så vet jag att intresset är väckt.
Intresset för något eller någon.
Tanken är väckt.
Allt är möjligt.
Svaret eller svaren är ibland som stumma stopppunkter till en fantastisk möjlighet.
BEGRÄNSA INTE EN FRÅGAS STORLEK MED ETT LITET SVAR skrev jag i boken Vägen till skriftliga omdömen.
Frågan är - vilken fråga önskar du att någon ställde dig idag?
Anne-Marie
Skriv en bok om frågor. Skriv bara en massa frågor, inga svar - haha. Tänk vad många pedagoger som skulle börja tänka, fundera, fråga, söka svar, undra... "Anne-Maries stora frågebok" eller varför inte "Frågvis".
Hej Anne-Marie!!!!!!Jag tycker att din blogg är jätte fin.Jag hoppas du får ett jätta härligt påsklov!!!!!!!Kram din elev Mathilda.
Idag vill jag ha frågan: Kommer du? (från en alldeles speciell person)
Snygg bild där. Verkligen en bra bild!
Den där frågan ställde vi till studenter på Lärarutbildningen under en muntlig examination.
"Vilken fråga skulle du vilja att vi ställer till dig?"
Den var svår och många upllevde kanske friheten som lite obehaglig. Samtidigt var det ett tillfälle att vända på rollerna. "Vad vill du berätta?"
Att få frågan om vilken fråga man själv vill ha är känslig. Det har jag själv erfarit. Men nyttig. A-M