FARLIGA VÄRDEN
Diciplinåtgärder brukar kräva ytterligare diciplinåtgärder. När de gamla tagit slut måste nya utvecklas.
Den svåra konsten att vara ställföreträdande hopp för en unge som är i problem är något som lärare måste kunna utveckla. Jag är kanske hård där, men vi är vuxna. Om vi ger upp hur ska den unge då själv kunna tro på sin förmåga och sina möjligheter.
Anne-Marie,
som absolut inte blundar för problem. Men jag tror inte på de synbart lätta strategierna att ta sig förbi dem.
Min man är gymnasielärare och de har just nu fortbildning på den skola han arbetar. Det handlar om att skapa ett positivt klassrumsklimat, att fokusera på det positiva. Låter så självklart men jag undrar om det inte är lika lätt att man glömmer bort det essentiella i varför man blir lärare (för mig är det relationer, positivism och utveckling).
Hur som helst så testade mannen metoden på en elev som har mkt frånvaro. När eleven släntrade in sent så valde mannen att bara gå fram och skriva några ord i hans block; vad roligt att se dig.
Det var fint tycker jag och jag gissar att det satt fint hos eleven också, tänk att bli sedd och inte utskälld när man väl kommer till skolan. Varför ska man då gå dit?