SKRIFTLIGA omdömen kapitel 11



Jag gör många läsanalyser av mina elevers läsförmåga. Jag dokumenterar vilka utmaningar eleverna kan tänkas ta, jag dokumenterar vilka lässtrategier eleverna har, kort sagt, jag dokumenterar allt. Matematiktextläsning, skönlitterära texter, geografibokens text, men jag gör det så att eleverna ser och vet vad det är jag undersöker. Min bedömning är synbar. Det gör att eleven själv kan bedöma läsanalysen. Jag är i färd med att genomföra bedömningar av elevernas läsning i min lilla nya fyra. Så fort jag kan låter jag eleverna själva läsa för varandra. Då gör de analyser tillsammans. Idag hörde jag två flickor berömma läsningen - du läser väldigt vacker, sa en flicka till sin kompis. Jag tycker om att lyssna till dig.

Jag tycker det är märkligt att man inte låter eleverna pröva och öva sig i att bedöma. Det är svårt. Det är ansvarsfullt. Jag har låtit mina elever göra detta i alla min klasser. Om jag gör bedömningar ovärdigt kommer jag att höra det i elevernas gensvar gentimot varandra.

Anne-Marie


som också läser något fint hos It-mamman
http://itmamman.se/wordpress/?p=84

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback