SKRIFTLIGA OMDÖMEN kap 6
De skriftliga omdömen vi har att göra, utföra och skriva är ett korresponderande dokument.
Det korresponderar med:
1) eleven
2) föräldrarna
3) vid övergångar mellan stadier
4) andra skolor
5) uppdragsgivare
6) Det korresponderar också läraryrket och professionen
Oavsett hur vi tänker kring det här uppdraget så är vi utförare. Jag funderar därför på det uppdrag man lägger på en rektor. Det är rektor vid varje skola som tar fram ett underlag för de skriftliga omdömen skolan ska lämna. Faran är att detta underlag kommer att se olika ut vid olika skolor.
Om det nu är så att lärarna ska ge ett skriftlig omdöme är det nog av vikt att vi får möjlighet att göra detta på rätt sätt. Det behövs därför en god diskussion i skolorna kring det här uppdraget och en slags gemensamhetssyn på hur vi ska korrespondera vad eleven kan. Jag ser gärna att det blir ett dokument som gensvarar på de uppställda målen och inget annat. Jag är mycket rädd för de subjektiva värderingarna som bedömningarna kan komma att innehålla. Det betyder att jag personligen har mycket svårt för att ge skriftliga omdömen om elevens sociala förmågor. Jag vill hålla mig till vad eleven kan.
Jag önskar att man givit ett nationellt dokument. Så att lärare, elever och rektorer fick ett gemensamt underlag att utgå ifrån. Jag är rädd för att skolor kommer att få konkurrera om hur väl man skriver ett omdöme. Om det blir så ser vi i framtiden. Men det är min farhåga. De skolor som bäst formulerar vad varje individ kan blir den skola som lyckas.
Det korresponderar med:
1) eleven
2) föräldrarna
3) vid övergångar mellan stadier
4) andra skolor
5) uppdragsgivare
6) Det korresponderar också läraryrket och professionen
Oavsett hur vi tänker kring det här uppdraget så är vi utförare. Jag funderar därför på det uppdrag man lägger på en rektor. Det är rektor vid varje skola som tar fram ett underlag för de skriftliga omdömen skolan ska lämna. Faran är att detta underlag kommer att se olika ut vid olika skolor.
Om det nu är så att lärarna ska ge ett skriftlig omdöme är det nog av vikt att vi får möjlighet att göra detta på rätt sätt. Det behövs därför en god diskussion i skolorna kring det här uppdraget och en slags gemensamhetssyn på hur vi ska korrespondera vad eleven kan. Jag ser gärna att det blir ett dokument som gensvarar på de uppställda målen och inget annat. Jag är mycket rädd för de subjektiva värderingarna som bedömningarna kan komma att innehålla. Det betyder att jag personligen har mycket svårt för att ge skriftliga omdömen om elevens sociala förmågor. Jag vill hålla mig till vad eleven kan.
Jag önskar att man givit ett nationellt dokument. Så att lärare, elever och rektorer fick ett gemensamt underlag att utgå ifrån. Jag är rädd för att skolor kommer att få konkurrera om hur väl man skriver ett omdöme. Om det blir så ser vi i framtiden. Men det är min farhåga. De skolor som bäst formulerar vad varje individ kan blir den skola som lyckas.
Anne-Marie
Kommentarer
Trackback