FRAMTIDEN NUFÖRTIDEN
Jag vägde en ny mobiltelefon i mina händer. I den andra höll jag en tre år gammal mobil. Den äldre mobilen föreföll antik, gammal och mycket tung. Dessa tre år. Det är inte någon lång tid. Men en oändlig tid då det gäller teknisk utveckling. Vi människor är mitt i vår tid. Men om tre år? Fem år? och kanske så långt fram i tiden... om 10 år?
Jag genomförde ett föräldramöte en gång för länge sedan. Då tänkte jag att vi lämnar nutiden och ger oss av in i framtiden. Det är ett av mina bästa föräldramöten någonsin. Den aktiviteten som då uppstod handlade om såväl dåtid, nutid och framtid. Det är ibland nödvändigt att titta framåt...och tänka som om vi vore där. Vi har ingen aning. Men framtiden nuförtiden den är ganska så komplicerad, och väldigt snart är den här, våra barn är mitt i den och vi vuxna är precis i samma situation. Frågor som globalisering, ekonomi, ekologi, klimat, demokrati och resurser kommer i allt högre grad utvecklas till allvarliga områden där allt lärande och alla innovationer är behövliga. Men hur gör vi?
Frågeställningar eleverna?
Vad tror du att du behöver lära dig inför framtiden?
Vad vill du ägna dig åt när du är vuxen?
Hur ser du på ditt liv om tre år?
Frågeställningar föräldramötet:
Vad har vi för barn om tre år?
Vad behöver de då?
Vad kommer att krävas av våra elever om tre år?
Vilken är tekniken om tre år?
Frågeställningar pedagogiska samtal?
Vad har vi för elever om tre år?
Hur kan skolpolitiken se ut om tre år?
Vem värnar barnets rätt om tre år?
Hur ser världen ut om tre år?
Vad behöver vi för kunskaper om tre år?
Vad behöver barnen för kunskaper om tre år?
Varför tror vi så?
Vilka elever kommer till skolan som sexåringar?
Vilka framtidsvisioner har vi om lärandet i ett framtidsperspektiv?
Hur rustar andra skolor/världen/ för framtidens lärande?
Hur och var lär sig barn om tre år?
Hur ser läraryrket ut om tre år?
Hur ser tekniken ut i skolan om tre år?
Hur mår våra elever om tre år?
Hur mycket rör vi oss alla om tre år?
Frågeställningar rektorer
Vad är det för skola du är rektor i om tre år?
Hur samspelar skolan med omvärlden om tre år?
Jag tänker framåt. Jag frågar mina elever vad de tror. De har en bestämd uppfattning om vad de nödvändigtvis behöver kunna: De behöver lära sig engelska och de behöver kunna göra hemsidor (årskurs fyra). Det är en början. En lärare jag talade med hade tidigare varit chef för det ekonomiska i ett stort företag. Han ansåg att ungar måste få en gedigen utbildning i hur att handskas med sina pengar, kritiskt tänkande kring vad att köpa, hur att handla och hur att spara till något som man önskar, behöver eller vill ha. Det gäller att framtida kunskapen. Det är viktigt att tänka framåt. För då kan vi ta avstamp redan nu.
Anne-Marie
Jag genomförde ett föräldramöte en gång för länge sedan. Då tänkte jag att vi lämnar nutiden och ger oss av in i framtiden. Det är ett av mina bästa föräldramöten någonsin. Den aktiviteten som då uppstod handlade om såväl dåtid, nutid och framtid. Det är ibland nödvändigt att titta framåt...och tänka som om vi vore där. Vi har ingen aning. Men framtiden nuförtiden den är ganska så komplicerad, och väldigt snart är den här, våra barn är mitt i den och vi vuxna är precis i samma situation. Frågor som globalisering, ekonomi, ekologi, klimat, demokrati och resurser kommer i allt högre grad utvecklas till allvarliga områden där allt lärande och alla innovationer är behövliga. Men hur gör vi?
Frågeställningar eleverna?
Vad tror du att du behöver lära dig inför framtiden?
Vad vill du ägna dig åt när du är vuxen?
Hur ser du på ditt liv om tre år?
Frågeställningar föräldramötet:
Vad har vi för barn om tre år?
Vad behöver de då?
Vad kommer att krävas av våra elever om tre år?
Vilken är tekniken om tre år?
Frågeställningar pedagogiska samtal?
Vad har vi för elever om tre år?
Hur kan skolpolitiken se ut om tre år?
Vem värnar barnets rätt om tre år?
Hur ser världen ut om tre år?
Vad behöver vi för kunskaper om tre år?
Vad behöver barnen för kunskaper om tre år?
Varför tror vi så?
Vilka elever kommer till skolan som sexåringar?
Vilka framtidsvisioner har vi om lärandet i ett framtidsperspektiv?
Hur rustar andra skolor/världen/ för framtidens lärande?
Hur och var lär sig barn om tre år?
Hur ser läraryrket ut om tre år?
Hur ser tekniken ut i skolan om tre år?
Hur mår våra elever om tre år?
Hur mycket rör vi oss alla om tre år?
Frågeställningar rektorer
Vad är det för skola du är rektor i om tre år?
Hur samspelar skolan med omvärlden om tre år?
Jag tänker framåt. Jag frågar mina elever vad de tror. De har en bestämd uppfattning om vad de nödvändigtvis behöver kunna: De behöver lära sig engelska och de behöver kunna göra hemsidor (årskurs fyra). Det är en början. En lärare jag talade med hade tidigare varit chef för det ekonomiska i ett stort företag. Han ansåg att ungar måste få en gedigen utbildning i hur att handskas med sina pengar, kritiskt tänkande kring vad att köpa, hur att handla och hur att spara till något som man önskar, behöver eller vill ha. Det gäller att framtida kunskapen. Det är viktigt att tänka framåt. För då kan vi ta avstamp redan nu.
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Max Entin
Jag snor rakst de där frågeställningarna till mitt nästa föräldramöte. Tack!
Postat av: Lena
Jag snor/gör om för mitt eget liv. Tre år verkar vara en sådan lagom lång framtid att tänka på - för mig personligen -också!
Trackback