SÄR-SKOLA

Jag reagerar för ord.

Sär-skola?
Vad är det för beteckning på en skola för alla?
Vad är det för ord i en skola som arbetar med likabehandlingsplaner?

Jag gör en orbokspromenad:

SÄR betyder säregen.
SÄREGEN förklaras i ordboken - något som är beskaffad på ett avvikande eller karakteristiskt sätt med positiv eller negativ bibetydelse.
Ordet SÄRKLASS hittar jag en stycke längre ned i ordboken - kvalitativt överlägsen klass jämfört med andra företeelser av samma typ. Ordet särklass kan användas så här; Hon bakade världens i särklass bästa kryddskorpor (inte mitt påhitt utan ordbokens, fniss).
Vi möter sedan ordet SÄRLING - vilket betyder att en person är avvikande och går för sig själv.
SÄRSKOLA förklarar ordboken med en skola för utvecklingsstörda barn.

Orden smakar inte bra i min skolmun.
Inte heller med de skoltankar jag har.
 
Vi kan välja våra ord.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppas att jag A L L T I D skall ha förmånen att få "vidgade vyer" genom din sååå LÄRORIKA BLOGG. Du lyckas verkligen fånga intresset i vad än du skriver. Den här gången gläds jag över att få glimtar från Bokmässan. Plötsligt framstår den, liksom allt annat du berättar om, mycke' mer verklighetsnära och intressant. TACK!!

M

2008-09-28 @ 09:06:17
Postat av: annemarie

Hej M, precis som jag är känslig för ord som är negativa så är jag mycket känslig för ord som är vackra. Ditt inlägg här är vackert och berör mig starkt. Man kan alltid välja sina ord och göra den orden riktar sig till rikare. Det gjorde du nu. Gjorde mig rikare.

Med all vänlighet

Anne-Marie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback