UPPROP - MÅL I SIKTE - PISA 2009
Jag tänkte - varför inte sträva mot målet att skapa ett bättre resultat i nästa PISA 2009? Att göra PISA till ett mål i sig?
Vi kunde börja imorgon:
1) Varje lärare högläser och levandegör dagligen texter för eleverna. Tänk att diskutera texten i matematiken, inte lösa uppgiften, bara läsa den. Naturvetenskapliga texter sammanlänkas med skönlitterära.
UR MATEMATIK ÅRSKURS NIO - BONNIER UTBILDNING
2) Eleverna får noggranna läsanalyser utförda av sin lärare som noggrant undersöker varje elevs läsförmåga och hur att utveckla lässtrategier, genreförståelse och skapa lärande utmaningar inom varje elevs utvecklingszon. Detta gäller för samtliga ämnen i skolan.
3) Varje elev får kontinuerliga individuella samtal kring läsförmåga och vad att utveckla vid nästa textläsning.
4) Eleverna får dagligen läsa skönlitteratur.
5) Varje ämne är textburet. Varje undervisning ska därför handla om hur vi förstår språket. Varje ämne har en språklig genomgång. Hur förstår vi matematiktalet? Hur läser vi tal och årtal? Hur läser elever naturvetendkapliga texter?
6) Språket är hela skolans angelägenhet och samtliga inom skolans värld är medvetna om sitt ansvar som språklig modell och verkar för medvetna språkliga möten med elever.
7) Äldre elever ansvarar för språkbruk gentimot de yngre eleverna.
8) Lärarna får tid att samtala och diskutera pedagogik och läsfrämjande insatser.
9) Elever och föräldrar delges mål att sträva mot - exempelvis - att samtliga skolor kämpar för att nationellt förändra vår läsposition i PISA.
10) Elevernas läsförmåga undersöks och dokumenteras i samtliga ämnen.
11) Alla som arbetar inom skolan synliggör sitt egna läsande och visar nyfikenhet för elevernas läsning och för de textmöten eleverna gör.
12) Resursfördelning riktas mot de som behöver stöd.
13) Böcker ska synas och finnas tillgängliga för alla elever.
14) Skolan stöttar föräldrarna att samtala mer, läsa mer själva, högläsa oftare för sina barn och tonåringar.
15) Texter appliceras på samtliga väggar, toaletter kläs med texter, överallt där man kan läsa ska en berättelse sättas upp.
16) Läsning är roligt och den bästa läsupplevelsen är den kollektiva gemensamma. Så läsningen ska omslutas med muntlighet och berättande.
17) Lärarna utvecklar ett positivt förhållningssätt till litteratur i undervisningen.
18) Dokumentering och uppföljning. På alla plan.
Det var bara en tanke. Jag tror mina elever. Vi kommer ta oss hur långt som helst.
Anne-Marie,
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=830536
Hjälp!
Alla dina förslag är bra - men jag är osäker på om de verkligen går att koppla till PISA? Eller varför vi ska låta andra länders tankar om utbildningens mål styra svensk skola?
Förklara varför just PISA är den mätning som tydliggör värdegrund bäst? Är det inte en lika teknokratisk mätmetod som de andra?
DN-artikelns gnällpellar har väl inget med dina förslag att göra?
Kanske har jag en väldigt romantisk bild av att all förändring kommer underifrån...
ha det bra!
Mats, ingen oro, jag tänkte bara i all hast, visa upp vad som gjordes, vad som kunde tänkas, om nu PISA är det vi slåss mot... vad händer om vi med allvar tittar på PISA rapporten som ett mål? Jag är kluven till mitt förslag... men trött på att få en siffra och en plats på det arbete skolan gör. Jag viket inte en tum från eleverna, men jag vill att de lyckas därutanför... och där finns mycket få gränser.
Anne-Marie
Mats, men tänk om... tänk om varenda lärare sa... nej... nu blir det landskamp mellan länderna... mest och flest lästa böcker... Jag har varit mycket i Edinburgh, som är Unescos lässtad; de gav sig tusan på att sätta läsningen på kartan och jag tror de har lyckats. Det är läsaktiviteter överallt... tycks det mig, och bokhandlarna har foldrar med knep och tips för hur du bidrar till din barns språkutveckling. Det är rakt igenom trevligt, till och med bössorna med insamlingar... går till uppbyggandet av literacy i skolorna. Så kan det vara.
Anne-Marie
PISA finns det ingen anledning att försöka tillmötesgå, svensk skola har kommit längre än så. Det enkelt mätbara är en enkel lösning, mer komplexa sammanhang svårare att mäta. Vi kan inte ändra våra ambitioner att ge våra elever helhet, samband och mönster bara för att det är svårt att mäta...
PS Den där handen liknar en hand nära mig ;D
Hej Ulf,
Det är nog så nära man kan komma sin egen hand. Nej, Sverige är på god väg... men alla rapporter pekar mot oss från högre stolar. Anne-Marie,
Du jag mindes inte bäraren av handen, får jag använda den, det är min favorithand i pedagogiska sammanhang. Anne-Marie
Du Ulf, jag håller med dig fullt ut. Anne-Marie
Skönt att vi är på samma bana.
Jag är präglad av min misstro mot allt som liknar mätningar och snabba slutsatser.
En student som gör sin praktik på en förskola berättar att skolan som ska ta emot barnen är bekymrade över den dåliga läsförståelsen hos barnen och att de nu ska ta itu med problemet redan från grunden.
Så nu styr vi upp leken med strukturerat träningsmaterial och tidiga tester.
Jag vill inte vara en del av detta! I min värld måste pedagogerna vara beredda att försvara sina val mot dessa påtryckningar som sker under en förförisk mantel av välvilja.
P.S. Detsamma...