INDIVIDUELLA FRAMTIDSORD




Individuella utvecklingsplaner är just vad orden anger.
Individuella - vilket betyder att de är unika och omsluter en individ.
Utveckling - handlar inte om vad som har hänt en gång i tiden utan vad som kan tänkas hända i framtiden.

Individuella utvecklingsplaner är individuella framtidsord.


När det gäller dokumentation och omsorg om lärande utveckling hos barn ska de individuella utvecklingsplanerna verka för framtiden och visa på styrkor och förmågor hos barnet och vilket lärande som barnet är i färd med att erövra. De individuella utvecklingsplanerna ska inte innehålla subjektiva tyckanden. Ett barn, en framtida elev, ska ha värdiga dokument som pekar mot framitda utveckling. Jag vill inte ärva en annan lärares subjektiva tankar om ett barn. Allt nedskrivet blir kungsord och finns arkiverade för mycket lång tid framöver.

Det sorgliga i berättelsen är att lärare och nedtecknare av skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner inte har fått en gedigen utbildning i vad detta innebär. Skriftliga saker är korresponderande akter, de är ord som läses av andra på andra platser och i andra sammanhang, vilket gör att barnets rätt och skydd ska värnas. Vad som skrivs ned i ett dokument ska verka för framtiden, och i den. Lev Vygoskijs ord kan vara ledord - Inte se gårdagen i barnets utveckling utan framtiden i den.

En mycket enkel reflektion då läraren läser igenom vad som sägs och uttrycks i ett skriftligt omdöme är att tänka - vill jag läsa det här som förälder, ska detta följa mitt barn, vad tänker mitt barn om det som är nedskrivet, samstämmer det med mitt barns uppfattning, hur gagnar det här barnet?

Anne-Marie

http://aftonbladet.se/nyheter/article3342984.ab

samt till TYSTA TANKAR http://lumaol.wordpress.com/2008/09/23/iup-och-offentlighetsprincipen/#comment-2068

Kommentarer
Postat av: Mats

Det är en obehaglig men nödvändig artikel! Tyvärr behövs det journalister för att pedagoger ska inse vidden av offentlighetsprincipen.



Bra att du betonar vikten av att skriva omdömen som håller för granskning - frågan är för vems skull det sker!

Postat av: Jar it

Håller helt med i att individuella utvecklingsplanerna ska verka för framtiden. Vi skriver inte på något annat sätt i våra barns IUP. Men allt är relativt. När någon annan läser en IUP blir det en tolkningsfråga om vad som står där. Dock så har vi börjat föra en diskussion på vår arbetsplats om, För vem? Barnet själv kan inte medverka i detta eftersom barnen vi jobbar med är i åldrarna 1-5. För vem gör vi det då? Jo, för att någon smart männiksa har suttit och bestämt att vi skall göra detta men inte tänkt på konsekvenserna av det. Det finns andra sätt där barnen själva kan vara mer delaktiga i sitt eget lärande.

2008-09-23 @ 22:16:32
URL: http://minatankaromallting.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Haha, den där texten ser precis ut som något jag brukade skriva när jag va liten..och fortfarande tycker jag att det är jättekul med prov!

2008-09-24 @ 10:08:01
URL: http://sandralillaparis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback