FÅNGA UPP TIDIGT




Jag är överens om att vi tidigt ska stötta, hjälpa och inkludera elever som inte klarar av att läsa och förstå de texter som krävs av skolan. Jag har fått ta emot alldeles för många elever som sent i sin skolgång får åtgärdsprogram där läsningen och textförståelse är det stora problemet.

Skolan är textburen. Alla ämnen omsluts av skrivna ord. Det är en uppmaning och en utmaning att som lärare ge orden kött och blod, skapa läsning i ett kollektivt sammanhang, högläsa så många texter som möjligt, i alla ämnen. Vi är skyldiga våra elever att ha kunskap om hur deras läsning utvecklas och vilka svårigheter de kan befinna sig i. Jag vill inte att eleven blir bärare av sitt problem utan att skolan ska verka för möjligheten.  Inte stigmat. Skolan är en plats som ska omsluta eleven. Det betyder att undervisningen ska ha många infallsvinklar och verka för att vidga möjligheterna för eleven att lyckas.

Jag har också den erfarenheten att då eleverna får uttrycka vad de vill lära sig - så uttrycker de oftast -  att kunna läsa, att kunna läsa bättre. Där är vårt uppdrag. Möta upp elevens vilja att lära. Det är inte värdigt att gå i skolan och uppleva sig utesluten ur den.




Här är textprov ur en matematikbok i årskurs nio.




Anne-Marie




http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=830927

Kommentarer
Postat av: thord wiman

Hej!



Sympatiserar storligen med dina KLOKA ord om orden som utslagsgivande, betydelsefulla bärare genom livets alla dagar.

Hur ytterst avgörande de är som färg och formgivare för den inre världens ramverk, det som ska byggas och utvecklas i en ung människas ännu slumrande landskap.

Denna inre gestaltning är/blir helt avgörande för synen och orienteringen i det yttre - hur vi är, sorterar och hanterar vår omvärld.



Så fortsätt slunga ut dina garn Anne-Marie, fånga upp tidigt! Fortsätt orda och prioritera orden för all mänsklig kommunikation är baserat på Ordet, som är bränslet. Människans motor. Världens motor. Och den märg som själen tycker allra, allra mest om.



En hälsning från thord.

2008-09-25 @ 00:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback