DET BÄRANDE INNEHÅLLET




Jag gav mina fyror en ganska knepig engelsk text. Jag menar, jag gav mina fyror en engelsk text med ett större ordförråd och mer komplicerade textuppbyggnad än vad de brukar få. Jag sa inte - Lär er nu alla ord. Jag sa: Berätta för mig vad texten vill lära oss. Resultatet förvånade mig. Orden kunde de inte men sammanhanget där orden ingick förstod de väl. Och vips berättade de vad texten ruvade på för hemligheter. När jag frågade: - Hur gick det med engelskan, svarade eleverna: Va, jag tänkte inte på vad det var för språk, jag tänkte mest på att det handlade om ...


Och ja... naturligtvis fick mina elever samarbeta.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Janis

Härligt! De arbetade med den MENINGSFULLA, med MENINGSSKAPANDET - och så fick de engelskan "på köpet"! Bästa sortens språkundervisning!!! Nu blev jag glad!

2008-09-22 @ 09:14:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback