ATT FÅ ARBETA MED KARTAN



På förra veckans utvärderingar - under önskemål - hade eleverna önskat sig att få arbeta med kartboken. Det är en enkel sak att säga ja till. Det svåra är att göra det begripligt. Idag har många av mina elever lärt sig att slå upp i kartboken, söka genom registret och ... oändligt mycket mer. Jag ska skriva en liten lektionsidé hur vi arbetade...samt ge elevens lärande i uttryckt form. Det blir först imorgon. Vem som har lärt sig mest idag - kanske är det fröken. Hon ville i allafall skrika glädjeord i alla dess former över de upptäckter eleverna självständigt gjort i hennes närhet. Åh så roligt det är att vara lärare. Synd om er andra som inte är där jag är.

Anne-Marie,
som älskar skönlitterära böcker med städer, länder och hav, floder och oceaner i. Som törstar efter en interaktiv whiteboard med dagsaktuella kartor... och touchmöjligheter för närmare överblickar och inblickar. Var är tekniken?

Kommentarer
Postat av: Mattias B

Hej,

Vad lustigt - såg plötsligt det här inlägget och kom på att det ju nästan är samma sak som jag nämnde till dig via facebook. Google Maps borde kunna fungera som ett bra verktyg för skolarbete. Det är ju inte farligt avancerat att sätta dit egna nålar på kartan.

Hälsningar,

Mattias

Postat av: Anonym

Hej Mattias,

Härligt att se dig här, men hjälp mig minnas, har vi talat om litteratur och interaktiva whiteboards,

eller att sätta sig själv på kartan? Fniss, Allt gott Anne-marie

2008-09-19 @ 09:28:05
Postat av: Mattias B

Nja, vi har inte direkt talat om det. Det var bara en bisats som jag lade in när jag tipsade dig om facebookgrupp Grundläggande genetik. Han har ju gjort en Google Maps-karta för sin roman (länk finns i facebookgruppen).

/Mattias

2008-09-19 @ 16:41:01
URL: http://svenskapanoptikon.wordpress.com
Postat av: annemarie

Aha, vilken underbart lysande idé, fullkomligt lysande. Så ska det vara. Anne-Marie

2008-09-19 @ 18:42:42
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback