SKRIFTLIGA OMDÖMEN Förankrade hos eleverna?
Hur har skolorna talat om detta med eleverna?
Hur ska eleverna förstå ett skriftligt omdöme, ett betygsliknande skriftligt omdöme och ett eventuellt betyg?
Jag undrar hur skolorna har talat med eleverna om detta som kommer att sättas i händerna på eleverna?
Sverige har skrivit under barnkonventionen. Barnkonventionen syns i läroplanen. Där står att barnet har rätt att uttrycka sig i allt som angår barnet. De skriftliga omdömena, i vilken form som helst, torde vara just en sådan fråga - dvs - en fråga som i högsta grad angår eleven. Det handlar ju om dem.
Anne-Marie
Precis detta talade Torbjörn Hortlund om på sin föreläsning idag - som för övrigt var mycket givande. Det bästa vore väl om eleverna själva kunde uttrycka det som ska stå i de skriftliga omdömena. Det kan ju inte enbart vara lärarens röst som ska göra sig hörd i ett skriftligt omdöme. För att kunna göra det måste eleverna också vara medvetna om vad som förväntas av dem genom att vara införstådda med vad som står i våra kursplaner. Inte förrän de vet vad målet med uppgiften är kan de orientera sig i lärandets värld.
För mig är detta en självklarhet. Jag låter mina elever vara med i bedömningarna, men måste ta upp diskussionen med min fyra om att de ska få skriftliga omdömen. A-M
Självklart bör och skall eleverna ara med. De är mycket proffsiga i dessa situationer tycker jag och är väl medvetna om sin förtjänster och brister...
Mycket viktig fråga! Den tar jag med mig till utvecklingssamtalet på skolan för min 5:e-klassare. Vad bra att du ställde frågan så jag inte glömmer bort att ställa en så viktig fråga!
När du, tillsammans med dina elever, bedömmer de arbeten de gjort - vad utgår du ifrån? Strävansmål, uppnåendemål, ämnets karraktär och uppbyggnad?? Kanske en dum fråga men jag är så himla nyfiken på hur du ser på det och hur du arbetar med dina elever. Jag har i och för sig sett flera exempel på din blogg men undrar om du skulle kunna delge lite av dina tankar kring detta? Själv ser jag nog mest på uppnåendemålen, däremot planerar jag det vi ska göra utifrån strävansmålen. Är precis mitt uppe i diskussioner kring detta och allt bara snurrar....Grrr, jag får liksom inget riktigt grepp om det. Hälsningar från mig som vill utvecklas och få mina elever att se att de kan bedömma sig själva i det arbete som de gör i skolan.
Janis, återkom och berätta.
Marie,
Det är ett långt arbete, Jag utgår från mina praktiska tankar och Vygotskijs tankar om utvecklingszonen. Ämnets karaktär säger ju mycket, och strävansmålen är lärarens absoluta utblick. Uppnåendemål är ju bara en lägsta garanti, jag tänker alltid att ungarna själva vet vad de vill lära sig och hur mycket de kan. Fråga eleverna? Vad lärde du dig av det här? Det är en början för en lärare som vill utveckla sin undervisning. För det är vi som ska utvecklas så att vi kan möta upp eleverna. A-M