TILLSTÅND



Jag smyger in genom den öppna butiksdörren.
- Får jag fotografera dockan igen?
Butiksinnehavaren ger mig härmed tillstånd för all framtid;
- Du får fotografera henne, svarar han, Är du fotograf?
- Nja...Näe...
Jag fotograferar. Butiksinnehavaren berättar varifrån dockan kommer. Hon har andra hår också. En brun peruk plockas fram ur skrubben där kunderna inte har access. Jag följer nyfiket med. Han sätter på henne hennes andra hår. Hon passar inte i det. Hon passar bäst i det hår hon har.
- Vad heter hon? frågar jag.
- Hon är inte döpt! säger han.
- Mmm, svarar jag.
Sedan berättar jag om mina 500 skyltdockor jag har fotograferat. Men den här har jag mer eller mindre en relation till. Hon ser ut över mina nejder varje dag. Jag berättar om att jag skriver blogg. Han får min bloggadress. För att se sin docka.
- Fråga dina läsare vad hon ska heta, utlys en tävling så lovar jag att döpa dockan efter det namn som dina läsare ger henne.
Det tyckte jag var en lysande idé.

Välkomna att namnge henne!
Jag döper henne till...

Anne-Marie,
som nu ska rusa på middag och träffa nya levande människor. Inte dockor.


Kommentarer
Postat av: A

Jag tycker precis att hon ser ut som en Astrid.

Postat av: thord wiman

Hej Anne-Marie!



Du hittar då på det mest undangömda kreativa.



I mina tankar och bilder... de som alstras i min hjärna presenterar hon sig som Den allseende, sorgsna Nellie. Eller bara Nellie.



(Vill helst av allt vara en människa men är en docka för hon vågar inte andetaget...)



Om hon nu ska få ett dopnamn tycker jag du borde visa upp hela henne eller åtminstone hela hennes ansikte.



Hej från thord.

2008-10-25 @ 20:29:37
Postat av: Anne

Hon ser ut att heta Iris!

Anne

2008-10-25 @ 21:19:02
Postat av: Anonym

Jag tycker om Elvira... men också Ellen... kanske Esmeralda... A-M

2008-10-25 @ 22:57:20
Postat av: Susan

Hej Anne-Marie! Jag läser hos dig ibland, hittat dig via Mats Olssons blogg. Underliga vägar till möten... :)

Dockan i alla fall, kan väl va en uttråkad Amerikanska. Jag associerar till den roll Julienne Moore gör i Timmarna, den obekväma Modern, Kvinnan låst i femtitalets roller. Har du sett den filmen? Va hette hon? Visst borde hon va från femtitalet? eller tänker du nåt annat?

Jag tänker också på Oaetes kvinna i romanen Fallen, den utspelas också i femtitalsmiljö, refererar till Monroes film med samma namn. Ariah heter romanfiguren, tror jag.

2008-10-26 @ 08:47:37
Postat av: Anonym

Susan, så varmt välkommen hit - jag håller med bloggarnas vägar och korsmöten är mycket intressanta och har faktiskt bidragit till ett för mig vidgat nätverk och det är mycket roligt och lärorikt. Jag välkomnar dig hit och läser nog din första kommentar, och skrattar gott åt den amerikanska känslan dockan nu får... det gäller att tänka utanför våra gränser, jag ser gärna att hon har en helt annan nationalitet - kanske från Ungern, från Portugal, från ...



Ja, var ifrån är hon? Vad heter hon?

2008-10-26 @ 09:01:41
Postat av: Susan

Tack för välkomnandet A-M!

Här tittar jag så gärna in, du är ju makalöst klok och så snygg me, för den delen.



Tänker man att kvinna från Ungern inte är exploaterad på det där sättet? Är det det som drar mot Amerikanskt kanske.

I Polen sjunger de Fado. Det är visst nån sorgebeklagan. Så hon kanske är därifrån, hon är ju lite olivfärgad i alla fall...

2008-10-26 @ 18:23:07
Postat av: Anonym

Hej igen - jag tror hon är från Moldavien och heter Mollie... och hej igen Susan, Anne-Marie

2008-10-26 @ 18:31:57
Postat av: Anonym

Vid första anblick ser jag den tomma blicken i Ruth-Maries öga. Hon står där idag, precis som igår, som i förrgår och alla andra dagar. Ja,så långt bakåt i tiden hon kan minnas. Bakom en ruta....framför en ruta....Ruth-Marie, ständigt ensam och utelämnad.Vem bryr sej om..? Ingen!! Inte ens Ruth-Marie själv bryr sej.Visst kan åskådaren skönja att Ruth- Maries hy en gång varit ungdomlig.. Men,men.... Numera är den torr och rutig. Så tänker åskådaren som genom en ruta beskådar,den i blicken så trötta Ruth-Marie.Men vem bryr sej.....?

Så tänker "M" om RUTH-MARIE.

2008-10-27 @ 06:53:14
Postat av: Camilla

Har själv sådan dålig fantasi, men kan inget annat än att jubla över det geniala förslaget Ruth-Marie (kanske från Mariestad?). Det är ju givetvis så hon heter. Självklart är det så!

2008-10-28 @ 15:08:00
Postat av: Janne

Håller med Thord... Du hittar då på det mest undangömda kreativa.



Det här är skyltdockan BHX-34. Det var en mycket elegant docka med hög elegans, finish och t.o.m. ögonskugga.



Noterar att även en skyltdocka kan åldras... Har inte ansiktet krackelerat?

2008-11-17 @ 19:56:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback