PERSPEKTIV och PROMENAD


Ungefär så här är en Stockholmspromenad för mig. Jag har kameran med mig och fotograferar alltid någon detalj. Men här är det inte bara detaljer utan vyer. Musiken jag lyssnar till hör ni inte här, men oftast är det Bob Dylan, Schuberts pianokonserter, Aberfeldty, Beatles, Johnny Cash... och någon madrigal från 1500talet. Så ungefär. Men som sagt. Här är några bilder från en promenad. Jag går runt Stockholms vatten.



Rodnande blad. Kraften dras tillbaka in i rotsystemet. Lövet bidrag är en inre alstring som lovar ny växtkraft.



För att skapa en blå himmel - titta ned i blå billack - se siluetterna av ett hus - knäpp av - och väl i kameran låt fotografiet rotera runt så det blir som du vill ha det. Ibland måste man själv skapa en himmel.



Människan skriver in sig. A och O är bokstäver som betyder lite mer än bara A och O.



Innan båten rullades fram stod alla runt den tilltänkta platsen, likt positioner. Tomrummet blev därför fyllt av något imaginärt. Jag studerade det hela uppifrån bron och såg något fantastiskt. Då rullades båten in. Hösten är ett faktum.



Här brukar jag stanna upp. Det är så vackert. Även om bilden blev suddig och oskarp.



Västerbron! Mäktig utsiktsplats. Jag är aldrig överens med den här platsen. Det är så stort, så stort. En aning ödsligt också. Jag brukar gå runt detta vatten. Så jag får byta tankar under min vandring. Här tänker jag på Sartre och Existensialismen. Det är några rader som Sartre skrev om människans val som ständigt dyker upp just här.



Ja, då syns det tysta och det inneslutna. Innanför ett fönster blickar en sorgsen skyltdocka fram. Hon har gröna fjädrar i sitt hår. Jag undrar så om det hjälper att jag ler mot henne. Det gör det inte. Men jag ler mot alla jag möter under promenaden. De ler alltid tillbaka. Något ord kan man växla också. Jag växlade orden God Morgon - med orden - Hej, kul att du hälsar på just mig! Så lite, så lite, tänker jag.



Promenaden tar drygt en timme, beroende på vad som händer under vägen. Men jag ser små uppmaningar i lapparna. Igår då jag läste den här lappen gick jag genast hem och bakade en äppelpaj. Den åt min son och jag upp. Vi är två lydiga personer. Doing what you are told! Ät frukt!

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback