MIN ORGANISATION



Min klass!
Idag har vi arbetat med dialogerna igen.
Låtit böckernas dialoger bli uttalade, spelade, dramatiserade, nedskrivna, omskrivna. Aktiviteten är stor.
Jag slår mig ned i soffan...ser ut över aktiviteten. Summerar den. Samtliga är i full gång, i full fart, i full aktivitet. Jag letar efter min skolchef. Han sitter hos en elev. De samspråkar. Det gör mig gott. Eleverna ska kunna uttrycka vad vi gör ihop i detta rum. Det är inte jag som ska göra det. Om jag är den enda som vet vad som sker härinne så är undervisande fokus inte tydligt. Det är eleverna som  ska kunna sätta ord på verksamheten och arbetet i den. Därför är det viktigare att eleverna får ordet än att jag får det. Jag har mycket, mycket arbete kvar innan min lärandeorganisation är fullt utvecklad.

Jag strävar efter att ha

* Individuell undervisning - nästan fullt genomfört

* Vägledd undervisning - under utveckling

* Helklass undervisning - i gemensam form av det slag jag genomför så måste jag bryta med gamla traditioner. Delvis genomförd.

* Helklassundervisning i förmedlande form - traditionell undervisningsform, men den ska också utvecklas. Målet är att den ska vara en kort genomdragning av undervisande fokus. Alltså tydligt fokuserad. Kan alltid utvecklas att bli bättre, tydligare, med tydligt fokus.

* Halvklassundervisning - undervisning som samlar upp dem som behöver ytteligare fördjupning, är klara och ska få nya utmaningar eller de som behöver mer repetition för att förstå arbetet (under utveckling).

Jag är en ivrig person privat, men i lärande sammanhang är jag långsiktig, noggrann, medveten och utvärderande. Det handlar om att skapa ett klassrum och en organsiation som frigör krafter, inte bakbinder och hindra, där ansvarstagande utvecklas och ges. Mitt tänk är under görande. Eleverna går från görande till tänkande. Långsiktighet är ordet.

Om ni undrar - ställ frågor här på bloggen!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Marie

Tänkte ge mig tilkänna. Jag har läst dina ord, funderingar och tankar länge nu.

Jag är en lärarstuderande som snart har min examen. Jag tänkte skriva att jag snart är färdigutbildad, men efter att ha läst och funderat kring det du skriver har jag insett att jag nog aldrig blir färdigutbildad i en mening.

Jag har nog aldrig funderat så mycket kring min egen roll som lärare sedan jag hittade din blogg.

Tack!

Jag är här och läser, funderar och tänker flera gånger varje dag. Jag läser gamla inlägg, kollar kommentarer och lär mig av dem också.

Jag har tusen och åter tusen frågor till dig, men väntar lite med dem. Ibland svarar du på mina frågor utan att jag ens viste att jag hade just den frågan. Men framför allt tänker jag för mig själv.

2008-10-22 @ 13:54:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback