LÄRARUTFRÅGNING?




Utvärderingen idag.
De omvända - eleverna får ställa mig frågor:

- Har du varit besviken på oss någon gång?
- Gör vi dig glad?
- Är vi din bästa klass någonsin?
- Är du stolt över oss?
- Blir du arg på oss ibland?
- Tycker du om oss även om vi stökar och busar?
- När blir du kissnödig?

Det är bra frågor.
De flesta handlar om relationen mellan lärare och elev.
Upprätthållandet av den. Om jag blir kissnödig? Det slår mig att jag aldrig hinner gå på toaletten då jag är i skolan. Det avslöjar elevernas frågor. Den är ställd utifrån en undran och en uppmärksamhetsiakttagelse - går Anne-Marie aldrig på toaletten? I stort sett aldrig. Jag hinner inte.

Anne-Marie

 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Av frågorna framgår det allra viktigaste. Vikten av att bli bekräftad, även om vi inte alltid är snälla och duktiga. Det är en rättighet att få vara älskad, utan krav på motprestation...



Genom att du "vänder på steken" bekräftar du elevernas tankar. Stor respekt för dig Anne-Marie!

2008-10-17 @ 14:29:27
Postat av: Marie

Haha, är det lärarens dilemma - att inte hinna gå på toaletten??? Får själv anstränga mig för att komma ihåg att gå på toaletten. Vi kanske borde skriva upp "kisspaus" på whiteboarden - så både elever och lärare kom iväg..... Trevlig helg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback