HÖSTLOVSFÖRDJUPNING



Höstlovet nästa vecka innebär att skolan är tom på elever. Det är ödsligt. I skolan syns lärare i lärandesituationer, föreläsningar och i utvecklingstankar. Det är bra och tiden bör förvaltas väl och noggrant. Lärare som möts kan åstakomma förändringar och fördjupningar. Nu väntar förankring, fördjupning och utveckling av de skriftliga omdömen vi har att skriva och ge från och med denna termin. Ansvarsfullt uppdrag vilar på oss. För allt vi lärare gör skapar avtryck, på gott och ont, hos och i eleven.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Marie

Vi har haft vårt höstlov och vi har haft våra lärandesituationer, föreläsningar och utvecklingstankar - för den här gången. Men jag är glad - jag har utvecklats mycket på tre dagar - mest i tanken som förhoppningsvis blir en fördjupad kunskap hos mig och mina elever - snart!! Det som är intressant när människor möts - i diskussion och tanke - är att vi ser det som vi diskuterar utifrån vårt eget perspektiv beroende på vad vi har med oss i vår "ryggsäck". Det innebär att vi tänker och tycker olika - och även uppfattar det som vi diskuterar olika. När jag säger att det är viktigt VAD vi skriver i våra skriftliga omdömen - menar jag en sak men vet inte hur det tas emot av de lyssnande lärarna. Ibland uppfattar jag också att lärare vill prata - mycket, men är lite sämre på att lyssna. Det är svårt att lyssna - att lyssna på riktigt. Alla har en mun och två öron vilket kanske betyder att vi borde lyssna lite mer än vad vi egentligen gör.... Njut av höstlovet ...

Postat av: Lena

Jag hoppas också att så många elever som möjligt får ett bra höstlov. trots allt skit som skrivs om skolan vet vi ju att många elever har det värre på loven - utan den trygghet de kan hitta i skolan. Många har ju sina bästa vuxenkontakter där. Trots allt.

2008-10-24 @ 23:50:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback