GILLA MENINGEN och BUSA MED ORDET




Jag har alltid en mening som jag gillar.
Det är bra att ha en mening som man gillar.
Då kan man skriva upp den på något blädderblock.
Man kan ge den som förslag till någon elev som undrar över vilken mening Anne-Marie gillar.
Man kan synliggöra något som man vill fokusera på.
Man blir en aning mer personlig.

Jag gillar den här meningen.... för då gillar eleven en annan mening.
Det är inte så dumt.

Idag lärde vi oss ordet mammal och baleen, engelska ord.
Det ena ordet är fullkomligt onödigt att lära sig. Det tyckte eleverna också men just därför tog de ordet i sina munnar och uttalade ordet så många gånger att de nu kan det. Mammal är en nödvändigare ord. Det kan man behöva. Men det ordet behöver man inte lära sig förrän i åttan sa jag till min vetgiriga fyra. Och bums hade alla lärt sig det ordet. Det är inte så dumt att leka lite när man lär sig. Det blir roligare då,

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback