LÄSDAX - DIALOGER I ELEVAKTION

Vi har tagit en modell ur LÄSDAX 2.
Den handlar om att använda ordet VANTEN, och använda bokstäverna och skriva in den första bokstaven i en dialog.
-  V ar är min andra vante?
- A tt du aldrig kan hålla reda på dom!
- N u vet jag, på elementet.
- T a på dom nu så går vi!
- E n sån varm och go vante... Mamma!
  N u hittar jag inte den första vanten.

De första bokstäverna i VANTEN inleder dialogen. Mina elever skriver egna: HÄR ÄR ELEVGENSVAR PÅ UNDERVISNINGEN. Eleverna har också valt ord själva. Ordet utgör sedan överskriften.

DATOR DIALOG
- Datorn har gott sönder,mamma!
-Att den går sönder hela tiden.
-Tim!Oskars dator har gott sönder igen!
-Oskar! Det är den tionde gången jag lagar din dator.
-Ren och lagad är den nu,ta inte sönder dartorn igen bara.
ELEV

TJUV DIALÅG
- Tja! Ska du gå på AIK matchen idag?
- Ja! jag skulle gå med Robin men dom fick inga biljäter
- Uesh! vad tråkigt! Men du kan gå med mig!
-Ja! Villka lag spelar?
ELEV

ENGELSKA DIALOG
- Engelskan är bra!
- Nej den suger!
- Gunnar du är tokig!
- Engelskan suger!


SYSTERDIALOG

- Sanna kom!

- Ylva är kär i Jonne.

- Som petar i näsan?

- Typ,ja.

- Eller han är ganska snygg.

- Rena näsborar är ganska sjönt.
ELEV

KÄRLEKS DIALOG
- Kärlek suger,säger Patrik.
- Är du aldrig glad längre? Frågade Knubis.

- Ronja gorde ju slut! Hur kan man vara glad då?

- Loris. Ronjas bästis ljög att jag hade pussat Olivia B.
- Esch varför slösa tid med att på henne igentligen? Jag håller helt med.
- Kanske vi kan ta en hamburgare senare? Frågade Knubis. visst kan vi det. 
                                                     ELEV 

GLOBENdialog
-Godmorgon lila sömntutan.
Detär dags att gå upp nu.För det är morgon nu!
-Ledigt jag villha ledigt i dag mamma får jag det?
-Ooo nej det får man bara om man är sjuk när det är skola!Du måste gå till skolan anars skolkar du.
-Borta jag vill va borta!
-Eller slipa gå till skolan i dag!
-NEJ! Du måste gå till skolan! Det är likadant som att jag går till jobbet varenda da!
ELEV

UTVERDERING.
Det här var nästan världens bästa upgift jag har fått i årskurs fyra.
Det var väldigt rolig upgift.
Det var väldigt roligt att göra en dialog.
ELEV     


      

Full aktivitet i klassrummet.
Vi arbetar med LÄSDAX 2 Bonnier Utbildning.
Stort elevgensvar.

Anne-Marie,
reklam... tja... men bra saker kan man skriva om!
                                           


Kommentarer
Postat av: Marie

Jag lånade din lektionsidé och gjorde den idag med mina fyror. De tyckte det var väldigt kul, men de hade en önskan att göra den på ett lite annat sätt. De ville att vi skulle göra den som en stafettskrivning. Jag började och eftersom vi var sju stycken runt bordet blev det ett ord med sju bokstäver - STAFETT. Regeln som eleverna kom fram till var att den som fick pappret endast fick se vad föregående hade skrivit, inte någon annans mening. Så vi satte igång och det var en spänd förväntan när vi läste upp dialogen. Och den blev fantastiskt bra, även om vi bara fick se en enda mening när vi andra fyllde på.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback