BEKANTAR MIG ...

... med nya bloggar. Det är roligt. Här fann jag en blogg... och en lista med de tio böckerna man måste ha läst innan man dör, alltså de man själv tycker att man borde läsa: http://lasdagboken.blogdns.com/index.php



De tio... hmmm?
Det är inte lätt att skriva en lista över dessa tio, men spontant och just nu ser min lista ut så här - det blir en manlig författarlista, så jag kommer att göra en kvinnlig också.

MANLIGA FÖRFATTARE:
Tomas Tranströmers samlade verk... (jag menar allt också den lilla bok om insekter).

Dostojevskijs Brott och Straff (som jag har läst väldigt många gånger och aldrig slutar förundras över).

Garcia Marques: Hundra år av ensamhet (lustläsning!).

Gyllensten - Sju vise mästare om kärlek (en fullkomligt underbar liten bok som jag ständigt återkommer till).

Svenska Ordboken.

Linna - Okänd soldat (som jag måste läsa om, samt triologin Linna skrev).

Bruno K Öijer - Samtliga dikter i en samlad volym (för jag vill ha läst allt).

Korzcak - Att älska ett barn (Barnkonventionens grundtankar är hämtade ur Korzcaks tänkande).

Gogol - Kappan (Gogols underbara novell ur vars kappa den ryska litteraturen föddes eller kläddes).

Pär Lagerkvist: Gäst hos verkligheten (En text jag läste som alldeles för ung, alldeles för ung).

Ja, så ungefär!
Anne-Marie

som återkommer om de kvinnliga författarna. Som genast hittar fler absoluta måsten; Hjalmar Söderberg - Doktor Glas. Nej... jag inser det omöjliga i uppgiften och uppdraget. Jag måste göra en 100 lista... och den kommer inte räcka. Det är exkluderande med listor. Det gillar jag inte. Jag är för inkludering.

Kommentarer
Postat av: Vicktoria

Intressant. Jag ska fila på min lista jag också.

Jag känner att jag väljer svenska författare framför

utländska...



kram, v

Postat av: musikläraren

om du vill kan du bekanta dig med min blogg. också en lärarblogg, om än med betydligt mindre erfarenhet...

2008-10-11 @ 19:56:30
URL: http://musiksalen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej V - det är nästan omöjligt att göra en lista. Roligt att ha dig här, A-M



Musikläraren,

jag ger dig utrymme imorgon. Välkommen hit också. Anne-Marie

2008-10-12 @ 09:29:34
Postat av: Filippa

Anne-Marie! Jag håller med om det där exkludering och listor. Fram för inkludering! :-)

2008-10-13 @ 00:10:34
URL: http://www.dagensskola.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback