"alltför ivrig elev, dock"
Jag tittar i gamla omdömen och gammalt tänk. Jag läser någonstans - "alltför ivrig elev, dock!"
Vad är detta för omdöme? Det osar negativt. Som om eleven inte kan lägga band på sig, i ivrigheten syns eller anas ett dåligt uppförande. Bedömningen har ingenting med kunskapsutvecklingen att göra. Mer med synen på barnet. Läraren har uppfostraransvaret eller anses ha förmåga att bedöma detta.
"alltför ivrig elev, dock!"
Idag torde det vara en positiv egenskap. Viljan att lära. Motivationens iver.
Så farligt det är med omdömen som är subjektiva. Dessutom faller omdömen av detta slag tillbaka på bedömaren. Men ett litet läskunnigt barn, tillika elev, förstår inte det. Barnet läser stämpelorden och fäster dem i sitt inre.
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Mats
Huu... Åsa bartholdsson skriver drabbande om detta. Hur pedagogerna föraktar barn som förhäver sig och försöker göra sig märkvärdiga. till sist kanske allt handlar om att veta sin plats?
Njut av lovet!
Postat av: Anonym
Då ska jag läsa hennes texter om detta. A-M
Trackback