SNÖ I SIFFROR




Jag googlade på några snöord.

Snö     3 210 000
Snöboll   165 000
Snökaos  153 000
Snögubbe  70 800
Snöflinga   61 700
Snöalg               9
Snöpegel           2

Men ordet SNÖPEGEL finns det bara ett av, ja kanske två då, men då jag skriver det finns det tre. Det konstiga med detta ord är att det finns i ordboken och förklaras såhär: Instrument för mätning av snödjup.
Hi hi och jag som mäter hur många ord som träffas då jag googlar på dem. Nu tycker jag att jag återfunnit ordet snöpegel.

Dessutom tyckte nog google att ordet inte var så intressant för de undrade om jag inte menade (snö) spegel, och - hi hi - det ordet finns inte i ordboken, och om jag googlar på det ... tja.


Nu har jag kramat ut en massa information kring ordet snö. Ungarna kramar in alltmöjligt i snön. Det är så man gör en snöboll. Snöboll har fler träffar än snökaos. Men orden hör ihop. Det blir snökaos i skolan då det snöar så mycket att det går att göra snöbollar.

Allt gott,
Anne-Marie

En snöalg lever på snö. Glöm inte det då snön smälter. Skapa husrum åt snöalgen i frysen.

Kommentarer
Postat av: Marie

Det borde ju vara fler träffar på ordet snöflinga än på ordet snöboll. Det behövs ju miljontals med snöflingor för att kunna krama ihop en endaste snöboll ...

Postat av: Lena

Jo, snö av olika sorter - många ord på olika språk, samiskan flest, men svenska dialekter också, snöord ÄR spännande. Jag blev tvungen att googla lite..Vad sägs om antalet träffar på följande:

snödrottning - 2020 träffar

snökung - 22 träffar

Varför bara en massa tvåor blev ju mattenördens undran?

Men också: Varför är drottningar mer kyliga än kungarna?

2008-11-26 @ 19:50:41
Postat av: Anonym

Hej ni två,

Krama ihop snö - och då har vi gjort en hög med vatten. Det tycker jag är en spännande idé. Jag provade uppgiften - hur göra en hög med vatten... i min klass... jätteknepigt var det att svara. Men frågan ställdes innan snön hade kommit... jag tror det är lättare då snön ligger i högar utanför, då förstår eleverna lättare... men tanken är intressant.

Lena... snödrottning... WOW.

Anne-Marie

2008-11-27 @ 07:06:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback