SKOLVÄSEN - SKOLVÄSNAS

Jag skrev alldeles nyss - skolväsendet - men genast hejdade jag mig - skolväsnandet borde det stå.
Jag tycker skolan ska vara en organisation det ska väsnas om. Då tänker jag i positiva termer. Väsnas och låta om inifrån. Visionera mera om man fick skriva en slogan kring vilket väsen jag tänker mig.

Det får bli en
O R D B O K S P R O M E N A D i orden väsen och väsnas.

Väsende - betyder något som är besjälad, men då man lägger till något ord framför - skol-väsende - betyder detta något helt annat. Då betyder skol-väsende ett slags organiserat system - till exempel att skolan är ett organiserat system. Jag vill hellre då sammanföra betydelserna till att det är ett besjälat organiserat system.

Väsnas - kommer nog från ordet väsa - och då skulle det betyda "låta med ett utdraget hest ljud. Väsande är något som kommer ur något levande. Jag tycker väsa och väsnas inte hör ihop. Jag väsnas gärna högljutt om det vi gör i skolan.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback