SE EN SUMMA AV NÅGOT ANNAT



Vi är alltid summan av alla andra. Att bli sedd är ett grundläggande mänskligt behov. Att se är gensvaret på den andre. Men människan är också sina gränser. Att ha en gräns är också en mänsklig rättighet. Suveränitet och integritet kallas det. Den grundläggande respekten för människan.

Jag tänker på den bekräftelse ett barn begär - Se mig! TItta! TItta Pappa! Titta Mamma!
Det borde vara barnets rätt att också bli hörd. Om vi hör vad ett barn begär av oss så kan vi gensvara. Ett barn begär och behöver vårt deltagande, inte vårt värderande utlåtande (vad duktig du är). Vi skapar fel svar på barnens begäran. Vi tror oss behöva ge tillbaka ett omdöme. Men barn begär ett deltagande. Aktiviteten närvaro.

Jag lekte lite då jag väntade på mitt mycket sena flyg hem till staden där jag huserar. Kameran är min leksak men också mitt extra öga. Jag ser koncentrerat på det jag fotograferar. Har jag kameran i min hand så ser jag allt det som vi skyndar förbi. Men då jag är tillsammans med barn då ser jag oavsett om jag har kamera eller inte. Jag tänker att jag kan se medvetet - ett slags pedagogisk medvetet seende. Se för att delta. Se för att träda in i en relation. Se för att bekräfta. Se för att förstå.

Men också... man måste se till sig själv. Se sig själv.

Anne-Marie

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback