räkna med en kola med mening



Jag tar två - du tar ...
Jag tar en - du tar ... de andra får...
Jag tar ingen - du tar ingen ... men han tar ... och han tar .... och hon tar ....

Varsågod ta en kola,
Jag tar kolan med lakritssmak.

Om jag gör det här i skolan så skriver, räknar och åskådliggör jag det jag vill att eleven ska göra.

Om jag tar en kola och jag väljer den med lakritssmak så ser jag till att utöka ordförrådet kring mitt kolaval.
Jag tar allra helst en lakritskola då jag är allergisk mot nötter. Jag älskar lakrits men tycker också om kolor med hallonsmak. Om jag köper en påse med godis köper jag helst karameller med lakritssmak.

Nu bjuder jag dig på en kola, eller två, eller om du så önskar - ta alla. Men ge mig en mening fylld av ord som tack.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag är en riktig godisråtta, så stor jag är, och tar gärna en kola av varje smak, tack! Jag gillar lakrits, men allra mest choklad. Hallonkolan kommer jag att bjuda en vän som kommer snart. Då blir hon glad.



Eller är lakritskolorna slut? Kan du titta efter på lagret? Ring kolafabriken! Beställ fler.



Kan jag få dem i en papperspåse?



2008-11-25 @ 13:52:48
Postat av: Anonym

Åhh, det är minnernas femöreskolor !



det värmer i magen.



kram från "lussiana!

2008-11-25 @ 15:53:52
Postat av: Anonym

jag menar minnenas !



L

2008-11-25 @ 16:07:32
Postat av: LenaA

På Pia närköp i Tullinge, någon gång i slutet av 1970-talet, kunde man köpa en 200 grams chokladkaka för 4.95. Jag hade 5 öre kvar av veckopengen och köpte en kola för den. Vet inte vilken jag valde då, idag väljer jag lakrits. Men den verkar vara populär idag, kanske är den slut?

2008-11-25 @ 18:05:07
Postat av: Anonym

Camilla, Lussiana och LenaA: Härliga meningar ni gav mig. Jag köpte ettöreskola i min gamla kiosk på andra sidan gatan. Den kiosken var ett underbart ställe. De vita godispåsarna var så lagom små. Jag gillar inte de där stora påsarna som rymmer för mycket. Jag gillar den där lilla vita påsen som fylldes till mer än bredden då man handlat för en krona... så mycket godis man fick. Jag älskade tuggummit RIFF... ett grönt tuggummi som var hur gott som helst... andra favoriter var stora bumlingarna som ändrade färg då man hade dem i munnen, och tefaten som man öppnade ett litet hål i och innehållet delade man gladeligen med sig till sina kompisar. Ett enda litet tefat... Anne-Marie

2008-11-25 @ 18:56:14
Postat av: Anonym

Jag minns RIFF, då ska du prova JENKA tuggummi, det har ungefär samma smak. Tefaten var för syrliga för mig. Lakritspipan och chokladcigaretter var mums.

"lussiana"

2008-11-25 @ 20:32:20
Postat av: asapasa

Jag gillar att blanda alla kolor och det gjorde jag även som liten. En blandning som jag även gjorde med salta katten och tuttifrutti tablettaskar. Den ultimata smakupplevelsen enligt mig (Som 9-åring) Har inte provat det som vuxen men när jag ser kolorna vattnas det i munnen och jag både känner lukten och smaken. Mums mums mums.

Postat av: Anonym

Åh, salta katten - minns ni salmiacktablettaskarna... mums... Anne-Marie

2008-11-27 @ 07:03:26
Postat av: Anonym

Min mamma har berättat att när hon var liten brukade hon sätta fast salmiaktabletterna på ovansidan på handen strax nedanför tummen och sedan slicka på dem. Ett barnaminne. "lussiana"

2008-11-28 @ 16:12:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback