PRE-LÄSNING



Inte up-to-date utan back-to-date.

Jag läser en tidning.
Tagit morfars plats i trädgården.

Gör som morfar.
Underbara modell att härma från.

Morfar bara var. Han gjorde det han gjorde.
Inte för att lära oss. Utan för att han gjorde det han gjorde.
Han tyckte om att läsa. Läsa Tidning.

Stolen var för övrigt lite sviktande - den gungade av människans tyngd.
Jag vägde lätt så jag var tvungen att sätta stolen i gungning.
Vilket ibland meförde att jag föll bakåt - ibland föll framåt.
Gruset fastnade i pannan,
i händerna och på redan sönderskrapade knän.
Man fick lov att leka så det gjorde ont.

Stolen var flätad av rep som var plastade.
Stolen höll för allt och alla.

De höll i alla tider.
Någon ärvde dem.
Jag ärvde förmågan att läsa.

De skrivna orden flyttas snabbt in i mitt medvetande.
Satte sig skulle man kunna säga.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback