MÅNGFALD SAMARBETSFORMER
Jag främjar allt samarbete.
Samarbeten som är spontana och konstruerade.
Samarbeten över fem minuter och över en hel dag.
Samarbeten som utvecklas till att dra in fler i diskussionerna.
Samarbeten gynnar allt lärande.
Jag har också inför begreppet
S A M T A L S P A R T N E R
vilket betyder att man slår sig ned tillsammans med en person som under en viss tid är den första man vänder sig till. Då kan de två som är varandras samtalspartners fråga när behov uppstår eller då man behöver dela med sig, läsa upp något för att få lyssna till hur det blev.
En samtalspartner är inte en samarbetspartner.
För att denna organisation ska bli så livlig som möjligt har jag inte bestämda platser i klassrummet, inte för en endaste lektion sitter eleverna på samma platser, inte ens en hel lektion. Om det är rörigt? Inte det minsta! Om det är bråkigt? Inte det minsta. Jag vet vilka de vanligaste frågorna är!
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Marie
Jag skulle så gärna vilja komma och prata med dina elever och höra vad de gör i skolan, varför de gör det och hur de gör det. Jag blir så nyfiken....på dem.
Postat av: Lena
Men är inte en samarbetspartner ibland en samtalspartner? Och tvärtom? Nödvändigt eller tillräckligt? Men - för att kunna samtala behöver man ju inte vara samtalspartner?
Postat av: annemarie
Lena, det är att aktivt medvetandegöra den närmaste personen du kan tala med. Du har alltid någon att tala med i klassrummet. Så ska det vara.
Anne-Marie
Trackback