lektionside: BILJETTEN TILL SKRIVANDET



En gång blev jag intervjuad i Svenska Dagbladet. Jag påstod att varje skriven text kunde vara utgångspunkt för läsning. Det åstår jag fortfarande Så här gjorde jag med en parkeringsbiljett. En elev i klassen hittade den och trodde att den var min. - Den är din, svarade jag, ditt bidrag till undervisningen. En biljett att undervisa kring.

Idag gjorde vi det.
Vi tänkte oss att vi var detektiver. Hur och vad vet vi då: Skriv i punktform. Skriv vad du kan få ut för information av biljetten.



Under arbetetsgång utkristalliserar sig ytterligare uppgifter. Eleverna finner att de inte kan veta saker kring denna parkeringsbiljett, samt att de kan fantisera en hel massa kring samma biljett. Detta är således en biljett in i skrivandet. En början med andra ord.

Jag vet inte:
Om det är en kille eller en tjej som köpt biljetten.
Om det är hans eller hennes bil som är i parkeringshuset.
Om var de här personerna bor

skrev en elev.

Vad Anne-Marie lär sig och vill fortsätta diskutera är:
- Vad är moms?
- Vet eleverna vad moms är?
- Medvetandegöra det vi inte vet kring denna parkeringsbiljett
- Fantisera utifrån det vi vet om denna parkeringsbiljett
- Vad skulle man önska att det stod mer på biljetten
- Ord som saknas, ord som ska tillföras, ord som kan tas bort
- Hur skrivs förkortningar
- Hur vet vi att det är svenska pengar
- Hur skulle samma biljett se ut i USA/Tyskland och skulle vi förstå den då

Varför skapar jag undervisning kring den här biljetten.
* Den är ett bidrag från en elev, eleverna ska veta att de kan påverka undervisningen med egna bidrag till den.
* Eleverna ska lära sig tolka buskap i små texter
* Detta är ska utvecklas till förståelse för faktatexter
* Utveckla det muntliga och det skriftliga, samtliga elever har en samtalspartner.
* Lära sig om verklighetsanpassade texter.
* Läsa det finstilta.
* Förstå sammanhang där texter uppträder och kommunicerar med oss människor.
* Kritisk granska.

Vad förvånar mig utifrån elevernas arbeten?
* De tänker praktiskt. Han/Hon har vevat ned fönstret. Han som kör är läs-kunnen.
* Jag hör ord jag aldrig tidigare hört eleverna säga; Spenderat, kreditkort, kontantkort och betalkort.
* Att de förstår att personen är över 18 år... körkortsvuxen.
* Att de funderar över när detta faktiskt hände...
* De använder ordet föraren... då de beskriver vem..

Jag har haft hur kul som helst,
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Kersti

Du gör mig så glad. Jag vill också gå i femman och fundera runt en parkeringsbiljett. Tänk om alla barn kunde få göra det.

Postat av: Marie

Vilken kreativ idé.... Det är ju fantastiskt att allt som finns omkring oss kan skapa en lärandesituation, både hos små och stora. Visst är det roligt att lära, oavsett om man är äldre eller yngre!!!

2008-11-10 @ 19:59:16
URL: http://www.opedagogen.blogspot.com
Postat av: Lena

Vad ska man säga? Hur kom du detta? En fantastisk idé.Att döma av elevarbetet gick det utmärkt och det måste vara härligt för eleverna att upptäcka att de kan så mycket utan att de är medvetna om det.

2008-11-10 @ 20:44:30
Postat av: Peter Midas

Lysande! Man kan göra pedagogik av nästan allting eller nästan ingenting. Samtidigt kan man skapa lust som är lärandets stora drivkraft. Det gäller bara för lärare att våga ta ut svängar och bjuda på sin egen lust och sin egen glädje.

2008-11-10 @ 22:02:59
URL: http:// trepojkar.blogspot.com
Postat av: Jane

Helt otrolig ide´, vad detta ska ge ringar på vattnet för eleverna - de kommer ju att fundera över nästa kvitto/lapp de hittar!

En rolig sak man kan jobba med är även inköpslistor som brukar ligga kvar i korgarna i mataffären :) Många frågor man kan ställa sig och fantisera kring.

2008-11-10 @ 22:25:29
Postat av: Lena

Fantastisk idé. Just att den frigjorde och synliggjorde oväntade kunskaper hos eleverna. Fast det krävs ju inte bara en krativ lärare utan också en öppen, sökande, litande-på-eleverna sådan? HUR får vi fler av den sorten undrar en som gav upp läreriet.

2008-11-11 @ 21:44:33
Postat av: IT-mamman

Jag säger bara :-)

Underbart!

2008-11-11 @ 22:05:48
URL: http://www.itmamman.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback