KLARAR INTE ENGELSKAN




- Hon klarar inte engelskan? säger någon i mitt öra, oroligt, oroligt!

- Vadå klarar inte engelskan? frågar jag.

Engelskan är ett helt ämne. Vad i engelskan klarar hon inte? Hur stort är hindret för den övriga förmågan i engelskan? Vad exakt är det hon inte klarar? Kan hon tala engelska? Vågar hon tala engelska? Kan hon formulera sig skriftligt? Förstår de som lyssnar på henne vad hon försöker säga? Hur ställer det som hon inte kan inom det stora områden engelska till det för henne? Vet hon vad hon kan i engelska?

Jag ställer frågor. Massor av frågor.  Jag ser ett helt ämnesområde i ordet engelska. Jag tror inte på påståendet att eleven inte klarar engelskan. Jag tror eleven har problem inom  ämnesområdet engelska. Frågan är bara hur problemet ser ut, vilka hinder det utgör för eleven, om problemet överskuggar all annan kunskap, om det tär på det självförtroende eleven har, eller inte längre upplever sig äga?

Den sista frågan tycker jag är viktigast:
- Vet hon själv vad det är hon kan i engelska?
- Vad kan hon?

Den frågan - om vad eleven kan - är också stor. Den kan utvecklas till fler frågor, många, många fler, vilka alla har till syfte att vaska fram det som eleven väldigt sällan får uttrycka. Sin egna kunskap.

Anne-Marie,
som brukar lista upp vad eleven kan och börja där.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Tack! Hoppar som oftast in här till dig A-M, för att suga i mig lite stärkande ord, innan dagens arbete kan börja. Jag läser och lär. Idag har jag lärt mig att (åtminstone försöka) fokusera på det som jag faktiskt kan och inte bara känna frustration över mina brister. Bara för att jag inte kan allt, betyder det ju inte att jag inte kan någonting... Nänä, idag ska jag vara frågvis och skitjobbig. Jag ska ställa en massa frågor - till eleven i mig själv!

2008-11-12 @ 08:38:35
Postat av: annemarie

Camilla, så fint. Jag blir glad av dina ord och tankar. Var skitjobbig du... då händer det något. Allt gott Anne-Marie

Postat av: Fröken

Precis så tänkte jag häromveckan kring en elev som "är svag i engelska"!

2008-11-13 @ 16:26:45
URL: http://frokens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback