GOD LÄS-BOK-DAG IDAG!



Goda läsare finns där man tillåter läsningen. Det räcker inte heller med att man tillåter den. Man måste tidlåta den. Det betyder att man ger tid åt läsning. Då betyder tid att man ger ordentligt med tid. Det är hur vi lärare ser på den aktiviteten - läsning - som gör att eleverna kan läsa. Om vi säger - ta upp boken de sista minuterna av lektionen - som om vi ville fylla ut den sista tiden med någon slags aktivitet. Då har vi satt krokben på läsningen. Det går inte att ta upp en bok för några minuter. Man arbetar sig in i sin läsning. Det tar tid. Läsning är en tidskrävande aktivitet. Den måste få tid. Eftersom det är läraren som håller i tiden i klassrummet så blir det läraren som kan skapa en plats för läsandet genom tillåtelse och tidlåtelse. Så tänker jag.

GOD LÄSDAG IDAG! Berätta om era läsaktiviteter vid era skolor!
Själv är jag läshungrig,
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Marie - lärarstudent

Hur mycket tid ger du dina elever till läsning?

När på dagen får de läsa?

Får de stanna inne från rasten för att fortsätta läsa?

Läser alla elever samtidigt?

Läser du samtidigt som eleverna?

Vad händer med de som inte vill läsa? Kan läsa?



2008-11-13 @ 16:07:09
Postat av: annemarie

Skrivit ett eget blogg inlägg kring dina frågor. Anne-Marie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback