BETYGSLÄSNING



Det var ett märkligt förfarande.
Då skolans dörrar stängdes och sommarlovet var ett faktum då kunde betygskuvertet öppnas och läsas. Och betygsorden, bokstäverna och siffrorna, kunde bara begripas i efterhand. Jag förstod aldrig hur jag var bedömd. Slarvig som jag var sparade jag inte mina prov med antal rätt och en betygsbeteckning. Om jag gjort det hade jag kanske kunnat bestrida mitt betyg. För resultatet på mina prov, de betyg jag givits, stämde inte med det som stod på betygspappret. Ofta var jag besviken över mitt betyg. Jag kände inte till detta med normalfördelningskurvan. Någon gång hörde jag en lärare frustrerat svara:
- Det finns inte fler fyror att dela ut. Du får en trea.
Men det var i undantagsfall som läraren råkade avslöja systemet. Jag tror att lärarna upplevde samma frustration över detta som eleven gjorde under sin första sommarlovsläsning.

Anne-Marie,
som tänker att vi längre inte längre har denna kurva att anpassa oss till och att vi under hela läroprocessen kan dela bedömningar med eleven.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback