UT-VECKLING



Utveckling handlar om att få ingå och kunna något. Jag kan är ett viktigt anslag. En början. Men lärande handlar om att utmana just detta - jag kan - och göra det i bekräftande anslag och kittla till vidare nyfikenheten. För mycket av det enkla, lätta och repetition bidrar inte till lärande utmaningar, inte heller när det är för svårt och för lite repitition. Nej, utvecklingszonen är precis där mittemellan.
Och när man som lärare utmanar inom det området, då syns det bland eleverna. Då är de aktiva, frågvisa, fokuserade och ... glada.
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Betty

När jag läser dina tankar kom jag att tänka på något jag hörde en gång.

Konst är allt man inte kan - för när man kan det är det ingen konst! - eller hur?

2008-05-20 @ 10:43:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback