SKOLVÄRLDEN



Märkligt begrepp - skolvärlden - måste peta i detta ord.
För mina tankar går till hela världen. Inte till den begränsade världen i skolan.
Vi säger ofta skolvärlden. Men vad menar vi med det?

I min tjocka ordbok finns inte ordet skolvärld. Däremot finns det oändliga andra ord som börjar med skol...
och det roligaste ordet jag fann - SKOLÄST - men det har ingenting med skolan att göra. Det har däremot SKOLMÄSTARAKTIG - och det är väl vad jag skulle kunna vara nu... eftersom jag är så petig med orden.
SKOL-MÄSTAR-AKTIG betyder mästrande och pedantisk.
Ur detta ord tycker jag vi stryker bort SKOL och behåller ordet MÄSTARAKTIG som gärna får betyda just mästrande och pedantisk.

Jahaja!
Nu har jag läst lite ur ordboken.
SKOLVÄRLDEN?
Låt oss vidga betydelsen.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats och Lotta

Jag saknar min barndoms skolvärd! Det var en mycket snäll tant som verkligen brydde sig om barnen. Antagligen stod hon väldigt lågt i hierarkin men jag skulle vilja att hon tog sig titeln

"skolvärldsskolvärd" och att hon bar det med stolthet.



Och jag tror att du kommer att gå till ordboken och hjälpa mig med vad en "värd" egentligen är. Jag tänker att den goda värden skapar inramning och förutsättningar men inser att gästerna måste roa sig själv? Påminner inte detta om lärarens uppdrag?

Postat av: Vicktoria

Och nu sanar jag plötsligt miin barndoms Ungern.



Kramar, V

2008-05-28 @ 09:09:15
URL: http://vick2ria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback