SKOLVÄRDEN

Skolvärden - värden i skolan.
Jag menar inte skolvärlden, utan de värden som omsluter skolan, finns i skolan, bärs av utbildningstankar.

Värde betyder många olika saker.
Värde i detta sammanhang kan betyda:
Företeelse som kan ha hög grad av (allmän) begärlighet eller nyttighet.
Om man lägger till ord bakom värde... får man en mängd andra värdeladdade ord som kan kopplas till skolan:

Värdeanalys - produktionstekniskt metod för analys av värden
Värdefull - vara mycket viktig - och det ska gälla för samtliga elever.
Värdegemenskap - det att dela uppfattningar som anses väsentliga. Känna till dem.
Värdehandlingar - jo ja - betygen är en slags värdehandling.
Värdelös - nej, nej och åter nej - värdelös har ett motord - värderik... mer av det!
Värdenihilism - diskussionen om värden, hurvida de gäller som sanna eller falska - diskussionerna!
Värdesätta - det som vi måste bli bättre på - värdesätta verksamheten och aktörerna i skolan.

Värdesäkra - om verksamhetens ska värdesäkras måste den vara värd att säkra.
Värdighet - att i skolan omslutas av värdighet. Att utanför skolan omslutas av värdighet.

Ja, nu har jag tänkt.
Mats ställde frågan.
http://lumaol.wordpress.com/
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

tack - det klarnar och blir samtidigt djupt och svårt. För mig var det enkelt.



Damen med titeln "skolvärd" bar upp allt det som du beskriver och vi skulle kunna kalla "skolvärden".



Idag tänker jag att värdegrund och skolvärden har blivit tomma begrepp och för att tro på dem behöver jag ge dem kropp - i mitt fall var det en snäll liten vithårig dam som brydde sig när jag gick i lågstadiet.



Visst är det konstigt att värderingar inte kan finnas utan människor?



Ha en bra dag!

P.S. och vilken blank bil!!!!

Postat av: Annemarie

Människovärde!

Anne-Marie

2008-05-27 @ 07:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback