ORDBOKSPROMENAD - SKOLGÅNG

image2453
Min teckning ska föreställa skolgången. Det slår mig att vi säger skolgång... men det är knappast någon rörelse i skolgången... den är stillasittande. Tänk så lite vi går i skolan!

Skolgång definieras i min ordbok på detta viset:

Skolgång betyder - det att gå i skolan.
Jag måste definiera ordet gång - som betyder 1) den att gå 2) det att något fungerar och därvid utför något slags rörelse samt 3) tilljämnad och dränerad gångbana i park 4) tunnelliknande gång. Oj så svårt det blev. Jag är rädd att många tycker skolgången är ett slags tunnelliknande tillstånd och vad värre är en aningen dränerad och tilljämnad.

Jag gör en ordbokspromenad och stannar vid skoldans, som måste betyda allt annat än stillasittande. Så här säger ordboken; danstillställning i skola för eleverna särskilt i grundskola. Det är lite gulligt när ordboken ger följande förslag till hur ordet skoldans kan användas: en uppjagad stämning bland flickorna inför skoldansen.

Jag undrar lite stillsamt - vad tänker pojkarna om samma skoldans?

Anne-Marie,
som har en aning tråkigt en lördagkväll, men tecknar och ritar och roar mig med att titta och läsa i ordboken.
Inga frågor på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback