ATT TITTA I BACKSPEGELN
Alltför ofta tittar vi tillbaka på barns utveckling. Då lutar jag mitt huvud mot Lev Vygotskijs teorier och lånar hans ord -
bättre att se framtid i barns utveckling. Då utvecklingssamtalen ska ta avstamp ur det som just nu är och ge en utblick över det som kan förväntas och det som är möjligt hos just denna elev tycker jag att perspektivet framtid är ett mer konstruktivt och hoppfullt perspektiv. Många elever får dras med sin historia och inte sina möjligheter. Det är viktigt att veta om det som har varit, men det kan inte alltid följa med eleven in i framtiden. Det gäller de barn som har fått en stämpel av något slag. Det gäller för övrigt de flesta.
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Kersti
Det har jag många tankar om i dessa tider då jag ska säga farväl till elever jag jobbat med i sju åtta år och få nya små sexåringar. Hur mycket måste egentligen mottagarna veta om det som har varit. Journaler i all ära de ska garantera en trygg och säker vård men ofta vill jag helst bilda mig en egen uppfattning få lära känna själv och inte färgas av allt som varit förut. Och sedan ställa frågor om sånt jag behöver veta.
Trackback