ORDBOKSPROMENAD - ANVÄNDARVÄNLIGHET

Användarvänlighet - ett mycket märkligt ord - en slags tröst innan man satt händerna i det man ska använda.
I den ordbok jag helst promenerar omkring i finns inte detta ord. Ordboken trycktes 1986. Ordboken framstår plötsligt som gammal. Men inte heller finns ordet i ordboken vilken trycktes för några år sedan.

Då jag googlar på ordet användarvänlighet får jag 130 000 träffar.

Använda förklaras med att man utnyttjar något.
Utnyttja?

Jag ställer mig lekfullt frågande.
Då kan vi tala om utnyttjarvänlighet.
Vilket i sin tur känns onaturligt.

Men så slår det mig - det är väl så vi gör mot tredje världen?
Utnyttjar men lindar in det i en slags vänlighet.
Hmmm!

Bokstavligt talat - vad betyder tredje världen?
Vad är det?
Om jag slår upp ordet värld så  så  står det klart och tydligt att det är en helhet som  utgörs av alla företeelser som existerar, de förhållanden som gäller dem emellan samt de lagar som styr dem.

I den bästa av världar - ser vi världen som en.
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback