TANKAR om NATIONELLA PROV

Jag genomför de nationella proven i min årskurs fem.
Jag tänker och funderar.

Jag rättar.
En del av mina elevers svar sticker iväg och passar inte svarsmallen. Det är spännande.
Det kräver tänk och funderingar. Inget går riktigt att ringa in. En elev är en fri tänkare och ska enligt läroplanen utmana sin kreativitet och sin språkliga förmåga. När den syns och när tänket utgår från det underlag eleven har att fundera kring gäller det att se, lyssna och prata vid sidan av de färdiga platserna som eleven ska svara på.

Det är mycket som kan hindra eleven från att utveckla sin förmåga och synliggöra den. Provsitutaioner gör det ofta. Nervositeten och prestationsångesten kan slå till med sin förlamning. De förtryckta raderna för svar kan vilseleda eleven att tro att svaren kan rymmas i de förtryckta tre raderna och därmed hindrar det eleven att utveckla sina resonemang. Att skriva svaren täcker inte elevens hela kunskaper, skrivandet kan upplevas som begränsande, formen blir oändligt mycket viktigare än det eleven vill säga, och då eleven får utveckla sitt tänk i samtalets form så kan de komma längre i sitt resonemang.

Jag gör de nationella proven. Jag tycker inte illa om dem. Jag saknar de pedagogiska diskussionerna kring dem. De är avstämningsprov i den målrelaterade skolan. Vi måste diskutera dem. Också kritisera, utveckla och undersöka vad, hur och varför då det gäller de nationella proven.

Jag läste en underbar debattartikel av Mikael Nordenfors KAN EN SKRATTANDE ÖDLA VARA NYTTIG? i PEDAGOGISKA MAGASINET 1/08 som får mig att fundera över de viktiga styrdokumentet som proven kan utgöra, svårigheten med elevens förståelse och hur den syns eller inte syns, och rättningsmallarna.

http://www.pedagogiskamagasinet.net/main.asp?Mode=SEARCH&Action=SEARCH&CategoryID=&FullSearch=YES&CategoryIDList=3548&FreeText=Mikael+Nordenfors&x=0&y=0&SearchEPaper=on&SearchWebbplats=on#

Jag återkommer kring mina tankar om de nationella provens styrfunktion.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback