NATIONELLA PROV år 5
Då har vi börjat.
Med de nationella proven i årskurs fem.
Proven prövar inte allt. Men anger i sitt utförande en idé om hur kunskap ska processas, hur elevaktiviteten lära bör utvecklas. Det betyder att de nationella proven i årskurs fem är en helhetssyn över skolans hela verksamhet. Jag efterlyser en större pedagogisk diskussion kring dessa prov. Jag återkommer.
Anne-Marie
Med de nationella proven i årskurs fem.
Proven prövar inte allt. Men anger i sitt utförande en idé om hur kunskap ska processas, hur elevaktiviteten lära bör utvecklas. Det betyder att de nationella proven i årskurs fem är en helhetssyn över skolans hela verksamhet. Jag efterlyser en större pedagogisk diskussion kring dessa prov. Jag återkommer.
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Mats Olsson
Jag är med.
Kunskapssynen i proven är ett tema, men jag är mer intresserad av hur proven stryr verksamheten långt utanför årskurs fem. Min tes är att vi redan i
förskolan skapar ett fokus på kunskaper som ska mätas någon gång i framtiden.
Då har den viktiga gränsen mellan undervisning och examination upphävts och skolan har reducerats till en sorteringsanläggning.
Jag ser fram emot diskussionen!
Trackback