LPO-94 och BARNKONVENTIONEN
Barnkonventionen antogs i FN 1989. Den nya läroplanen antogs 1994.
Den nya rönen om barns kompetens har också flera år på nacken. Om vi beaktar barnkonventionens födelseår -1989. Ett barn som föddes då är idag 19 år gammal och har passerat gränsen för begreppet barn med ett år. Det är en ung vuxen människa. Läroplanen ska ha påverkat många elever i svensk skola. Den kallas fortfarande ny. Idag är det barn som föddes samma år som Lpo-94 hela 16 år och därmed är den obligatoriska skolplikten över. Den fråga jag ställer mig är hur har dessa två avgörande dokument påverkat dessa barn?
Anslaget i Lpo-94 handlar om växande. I alla avseenden.
Anne-Marie ,
som skriver uppsats om Barnkonventionen och om rättigheten att vara okunnig.
Mmmm... jag funderar också över nyttan av alla papper som står där och dammar i hyllorna. Barnkonventionen känns som så grundläggande att jag hoppas att alla barn får det de bör ha enligt den åtminstone när det gäller samhällets förpliktelser. Sedan finns det ju ett föräldraansvar också.
Men läroplaner och alla andra planer vi producerar i skolans värld med mycken möda och omsorg? Jag fågar mig ibland när jag ser pärmarna i hyllorna, vilka representerar så många timmars arbete, om de någonsin vid något enda tillfälle har gjort något gott för något enda barn. Eller är nyttan inte pärmarna i sig utan i den etik som växer fram i processen att framställa dem?