KLASS 9 A

image2268

Serien om klass 9A.
Jag ser den.
Har tankar.
Tänker om lärarrollen.
"De bästa lärarna."
Och visst, de är väldigt bra, engagerade och angelägna.
Levandegör sina ämnen och är tydliga med sina förväntningar.
De ger en bild av de lärare jag möter överallt.
Lärare kan, lärare vill och lärare gör.

Det är självklart så att det finns dåliga lärare, trötta lärare, sämre lärare... men inte som regel, utan mer som undantag. Jag undrar också över alla andras ansvar kring en lärare. Här har lärarna full uppbackning, det har allt ljus på sin lärarroll, en skolledning som uppmuntrar och allvarligtänker, mål och visioner som följs av svenska folket. Lärare åläggs mycket av det ansvar som egentligen ska delas av många:  föräldrar, skolpolitiker, skolledning, ekonomi... och får ofta, om ens någonsin, någon bekräftelse på sitt yrkesutövande.

I serien om klass 9A får lärarna det. Det är bra. Lärarna är bra. De är det. Som så många andra runt om i skollandet Sverige. Jag har många tankar kring eleverna i serien 9A. Om dem och andra elever kan jag tänka i ett annat inlägg.

Anne-Marie







Kommentarer
Postat av: Sara

Jag har också funderat på lärarna i 9A. De är utan tvekan väldigt duktiga. Men jag har i ärlighetens namn svårt att se någon skillnad på dem och många av mina egna kollegor. Är det så att Sverige faktiskt, trots alla negativa skriverier, har en mängd duktiga pedagoger? Ja såklart!!!

Postat av: Måstebarakommentera

Tyvärr så har lärarna precis som andra yrkesmänniskor lika hög andel "dåliga" medlemmar.
Varför skulle den yrkeskåren ha lägre andel olämpliga än andra?
Jag har heller aldrig träffat någon yrkeskår där man beskrivit sig själv som oduglig.
Att bortse från faktum är ett större problem än det faktum att läraryrket också har oduglingar i sin stab.
Min erfarenhet som förälder är att dåliga lärare INTE är ett undantag. Kanske därför det förekommer så mycket negativa skriverier? Att nästan hälften av lärarna saknar behörighet för den tjänst dom innehar är allmänt känt.
Att vissa eldsjälar (som du själv) finns betyder inte att dom "andra" lärarna är dugligare.
Eller kan det vara så "hemska tanke" att vi som inte är lärare bedriver en komplott mot lärarna? Låter inte särskilt sannolikt!?
Vänlig hälsning,
Roger Wistrand.

2008-03-06 @ 12:03:21
Postat av: Anonym

Sara tack för din kommentar - och att du länkat till mitt inlägg.
Hej coh välkommen hit Roger,
Jag tror absolut inte att någon driver en komplott mot lärare. Men tycker att det är brist på positiva bilder av läraren och skolan i debatten. Jag förstår att ditt möte med skolan inte varit positivt, och kan bara beklaga detta. Du är varmt välkommen tillbaka. Mvh
A-M

2008-03-06 @ 17:11:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback